صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال(Exchange)

برای خرید و فروش یا به صورت کلی برای معامله ارز های دیجیتال شما میبایست از محلی به نام صرافی ارز دیجیتال که کاملا مشابه به صرافی هایی که ارز رایج ارائه میدهند استفاده و خریداری فرمایید و صرافی ارز دیجیتال یک پلتفرم آنلاین است که رایج ترین روش برای خرید و فروش ارز دیجیتال به حساب می آیند.
که در این مقاله قصد داریم درباره این موضوع توضیحاتی را خدمت شما ارائه دهیم:

صرافی ارز دیجیتال یا به اصطلاح Exchange (معنای مبادله و معامله) بدون شک یکی از محل و بستر هایی است که برای  نقد کردن این ارزهای دیجیتالی و در واقع تبدیل کردن آن ‌ها به واحد پول رایج در هر کشوری میباشد که، صرافی ارز دیجیتال به کمک شما امده و تبدیل ارزهای دیجیتالی به پول نقد را انجام می‌دهد و همچنین میتوانید در زمینه فروش هر نوع رمز ارز به افرادی که خواهان این نوع ارزها هستند نیز اقدامات متنوعی را انجام دهد و یا ارز دیجیتال خود را در قبال پول یا یک ارز دیجیتال دیگر بفروش یا تبدیل برسانید.

به صورت عامیانه و خلاصه صرافی ارز دیجیتال به ما اجازه میدهند که

۱.رمز ارز های مختلفی را خریداری کنیم.
۲.رمز ارز ها را به یکدیگر تبدیل کنیم.
۳.به صورت پول های رایج مانند دلار,یورو و… تبدیل کنیم.
و ثبت نام در صرافی ها چه ایرانی چه صرافی های خارجی نیاز به حضور در محل خاصی و دفتری نیست و به صورت انلاین میتوانید ثبت و احراز هویت کنید.

صرافی ارز دیجیتال
صرافی ارز دیجیتال

انواع حالات معامله در صرافی ارز دیجیتال

هر کدام از صرافی های ارز دیجیتال به یکی از حالات زیر خدمات ارائه میدهند که به انها اشاره میکنیم:

صرافی ارز دیجیتال مستقیم

به صورت مستقیم یعنی شما بدون واسطه و به طور مستقیم با خود صرافی معامله میکنید چه خرید چه فروش را انجام میدهید که این نوع در ایران بیشتر کار امد و اکثر صرافی ها به این صورت خدمات ارائه میدهند.

صرافی ارز دیجیتال غیر مستقیم

حالت دیگر غیر مستقیم میباشد که خود صرافی ارز دیجیتال طرف اصلی و معامله شما نمیباشد بلکه یک واسطه برای انجام عملیات خرید یا فروش شما است و در ازای انجام این عملیات  کارمز از شما دریافت میکند که مقدار این کارمزد بسته به معامله شما نیز متغیر است که اکثر صرافی ها ی جهانی به این روش کار و خدمات ارائه میدهند.

جفت ارز چیست؟

صرافی ارز دیجیتال برای نشان‌ دادن امکان تبدیل یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگر از مفهومی به‌نام جفت ‌ارز استفاده می‌کنند.
یک جفت ارز در صرافی به این صورت نمایش داده می‌شود که نماد اختصاری ارز دیجیتال اول / نماد اختصاری ارز دیجیتال دوم به‌عنوان مثال، نماد اختصاری بیت کوین BTC و نماد اختصاری کاردانو ADA است. بنابراین جفت‌ارز بیت کوین_کاردانو را این‌گونه مشاهده می‌کنید: BTC/ADA

انواع صرافی ارز دیجیتال

 به صرافی ارز دیجیتال که توسط یک یا چند شرکت اداره و کنترل میگردد که بر روی دارایی شما کنترل دارد و این شرکت هر زمان که به دلایل مسایل احراز هویت یا پول شویی ایرادی در حساب شما پیدا کند و یا کشور شما را تحریم کند می تواند حساب شما را مسدود کند.
به طور مثال در یک بانک، یک مشتری پول خود را به بانک می ‌دهد تا آن را برایش نگهداری کند. بنابراین بانک کنترل کامل پول مشتری را در اختیار دارد و برای ارائه این خدمات از کاربر هزینه ای را دریافت می کند و دارای تدابیر امنیتی بالایی هستند و یک تیم برای نظارت بر پول مشتریان را دارند و به صورت کاملا مشابه صرافی متمرکز ارز دیجیتال که نیز به همین صورت عمل می کنند.
صرافی متمرکز به صورتی کاملا به حدود ۹۰٪ سهم حجم معاملات در اختیار دارند. 

و یکی از معایب این نوع صرافی ها میتوان به همین متمرکز بودن سیستم نام برد که در خصوص ما ایرانیان که همیشه در تحریم بوده ایم بسیار مشکل ساز و در خطر مسدود و بلاک شدن حساب خواهیم بود که صرافی تبدیل و یا nobitex از محبوب ترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و صرافی بایننس و کوکوین از مشهور ترین ها به شمار می ایند.
پس به صورت خلاصه و کلی مزایا و معایب را بررسی میکنیم;
مزایای صرافی ارز دیجیتال متمرکز:  ۱.استفاده آسان  ۲. نقدینگی بالا
معایب صرافی ارز دیجیتال متمرکز: ۱.کنترل دارایی توسط صرافی. ۲.نیاز به ارائه مدارک شخصی و احراز هویت (برای برخی از ویژگی ها) ۳.امکان خرابی سایت یا تلاش برای هک کردن  ۳.هزینه بالای انجام معاملات

 به صرافی هایی که به عبارت ساده با ایجاد یک محیط بدون اعتماد و بسیار هوشمند، واسطه را از بین می برد که صرافی غیرمتمرکز معاملات خود را از طریق قراردادهای هوشمندانجام میدهد تا پول از دست واسطه ها عبور نکند و در یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز سیستم صرافی هیچ کنترلی بر دارایی افراد ندارند.
یعنی تبدیل دارایی‌ به‌ صورت مستقیم از طریق کیف پول شخصی(والت) شما انجام می‌شود؛ یعنی شما وارد سایت صرافی ارز دیجیتال‌ می‌ شوید و کیف پول خود را به صرافی ارز دیجیتال متصل می‌کنید و به صورت مستقیم از داخل کیف پول خود ارز را به یک قرارداد هوشمند ارسال می‌کنید تا معامله انجام شود و پس از همان قرارداد هوشمند ارز جدید خود را دریافت می‌کنید. که در این حوزه میتوان به معروف ترین ان یعنی پنکیک سواپ (Pancakeswap) و یونی سواپ (uni swap) اشاره کرد.
که از معایب این نوع صرافی ارز دیجیتال میتوان به عدم پشتیبانی از شبکه های مختلف اشاره کرد که در بعضی از این نوع صرافی ها مانند یونی سواپ که یکی از محبوب ترین ها نیز در این حوزه میباشد فقط از شبکه اتریوم و توکن ‌هایی بر بستر اتریوم پشتیبانی می‌کند. و به طور کلی و خلاصه به معایب و مزایا این نوع سیستم میپردازیم;

مزایا صرافی غیرمتمرکز: ۱.کنترل وجوه توسط خود کاربر. ۲.ناشناس ماندن ۳.عدم نیاز به ارائه مدارک شخصی
معایب صرافی غیرمتمرکز: ۱.داشتن ویژگی های ابتدایی ۲.در صورت هک شدن کامپوترتان قادر به انجام هیچ کاری نخواهید بود.

به صرافی هایی که دو شخص به‌ صورت مستقیم با یکدیگر معامله انجام می‌دهند گویند که تنها نیاز است دو کاربری که قصد خرید و فروش ارزهای دیجیتال را دارند، با یکدیگر در ارتباط باشند.
در واقع کاربران جهت خرید یا فروش اگهی ارز دیجیتال خود را ثبت کرده و چه خریدار و چه فروشنده میتوانند اگهی مورد نظر خود را انتخاب و معامله خود را ثبت کنند و همچنین برای امنیت و کم ریسک کردن خطر کلاه برداری دارایی شما تا تاییید نهایی بسته و قفل میگردد که به صرافی LocalCoinSwap در این حوزه میتوان اشاره نمود.
از مزایای این نوع صرافی ها میتوان به عملیات ارزان و مقرون به صرفه و سریع تر، قیمت گذاری مناسب، امنیت بیشتر، تنوع بالای ارزهای دیجیتال و روش ‌های مختلف و متنوع پرداخت جهت خرید و فروش است.

یکی دیگر از برنامه‌ هایی تحت وب (شاید نتوان نام آنها را صرافی ارز دیجیتال گذاشت)، امکان تبدیل فوری ارزهای دیجیتال به یکدیگر را فراهم می‌کنند و در این سیستم کاربر ها فقط مشخص می کند چه ارزی را دارد و قصد دارد آن را به چه ارز دیجیتالی دیگری تبدیل کند و بقیه کار را به سیستم می ‌سپارد و یکی از معروف ترین های این حوزه میتوان به شیپ ‌شیفت (Shapeshift) است که به طور اتوماتیک بهترین قیمت را انتخاب و تبادل را انجام میدهد که در ازای این عملیات کارمزدی از شما دریافت میکند.

در برخی از صرافی های ارز دیجیتال قرارداد های اتی یا به اصطلاح (Futures) و اختیار (Options) برای ارزهای دیجیتال وجود دارد.
که این نوع با معاملات عادی ارز دیجیتال تفاوت دارند ولی از نظر انجام عملیات و معاملات کاملا مشابه صرافی میباشد که تفاوت ان با معاملات عادی به این صورت است که شما میتوانید از صرافی پول قرض بگیرید که به اهرم معروف است تا چندین برابر سرمایه و دارایی خود معامله انجام دهید.
ولی لازم به ذکر است که اهرم بیشتر ریسک شما را بالاتر خواهد برد و در اهرم های مختلف اگر ضرر بیش از حد خاصی بشود تمام سرمایه خود را از دست داده و یا به اصطلاح خدایی نکرده لیکویید میشوید که امیدوارم برای هیچ مسلمانی اتفاق نیفتد و توصیه میکنم حتما قبل از ورود اموزش های لازم را کسب یا حداقل از سیگنال های افراد با خدا استفاده نمایید که لازم به ذکر است  که صرافی بایننس از این نوع معاملات نیز پشتیبانی میکند. 

برخی ویژگی صرافی ارز دیجیتال

۱.کارمزد معقول
۲.امنیت بالا
۳.حجم زیاد و بالا معاملات
۴. دارا بودن رابط کاربری اسان و ساده
۵.ارائه خدمات مطلوب به کاربران
۶.پشتیبانی از رمز ارز های مختلف و متنوع
۷.داشتن انواع تست‌های امنیتی و ارائه گواهی
۸.سرعت بالای پاسخگویی و پیگیری
۹.داشتن شبکه‌های اجتماعی متنوع و شفافیت در اطلاعات
۱۰.محبوبیت و اعتبار بالا در میان کاربران

صرافی ارز دیجیتال

پاسخ به برخی از سوالات رایج 


پاسخ به برخی از سوالات مهم جهت رفع ابهامات شما:

آیا حجم معاملات در صرافی ارز دیجیتال مهم است؟

هر چه حجم معاملات صرافی های ارز دیجیتال بیشتر باشد یعنی کاربران بیشتری در آن صرافی حضور دارند و این نشانه ای از اعتماد کاربران به آن صرافی است و معمولا صرافی ها با توجه به حجم معاملاتی که دارند در سایت هایی نظیر کوین مارکت کپ لیست می شوند.

آیا صرافی ارز دیجیتال امن است؟


هیچ صرافی از خطر هک شدن در امان نیست ولی صرافی های متمرکز مشهور درست به اندازه بانک ‌ها امن هستند. به طور مثال صرافی معتبری مانند بایننس با وجود هک خود سرمایه کاربران را از صندوق سرمایه ای که پیشتر تامین کرده بود پرداخت کرد.

باز کردن حساب در صرافی های ارز دیجیتال چگونه است؟

هر صرافی قوانین خاص خود را داراست و هر کدام از صرافی ها حداقل  یک مدل تایید هویت برای تأیید اعتبار حساب نیاز دارند. البته می توان از صرافی ها بدون احراز هویت هم استفاده کرد ولی امکان دسترسی به خدمات آن پلتفرم کمتر خواهد بود ولی بسیاری از صرافی ها به کاربران اجازه می ‌دهد تا بدون تایید هویت خود یک حساب کاربری باز کنند.
و اکثر ما ایرانی ها معمولا در بیشتر صرافی ها تحریم هستیم و بهتر است از صرافی های معتبر ایرانی برای خرید و فروش استفاده کنیم ولی با همه تفاسیر میتوانید در صرافی های خارجی حساب خود را با استفاده از  پاسپورت دوستان خود تایید و معاملات خود را انجام دهید و برای اتصال به چنین حساب هایی حتما از VPN های ایپی ثابت یا VPS استفاده کنید. در هر حال ما راهی خواهیم ساخت یا راهی پیدا خواهیم کرد ولکن این تحریم را موثر نمیباشد.

چگونه یک صرافی ارز دیجیتال معتبر انتخاب کنیم؟

با توجه به مسائل امنیتی پیدا کردن صرافی معتبر در این خوره نسبتا دشوار و حائز اهمیت میباشد و همچنین عدم شفافیت قوانین در صرافی ‌های ایرانی، کاربران را دچار سردرگمی ساخته است. برای همین دلیل بهتر است چند نکته از قبیل این که 
۱.تاریخچه و سابقه صرافی را در نظر بگیریم تا احتمال کلاهبرداری را به حداقل برسانیم
۲.نظرات کاربران را بررسی وبه انها توجه فرمایید تا با مزایا و معایب آن صرافی، پیش از انتخاب آشنا شوید ولی مراقب نظرات گمراه کننده و جعلی باشید.
۳.صرافی ‌هایی با نرخ واقعی و لحظه ‌ای را جستجو کنیم یعنی با توجه به نوسانات بازار که به نسبت بالا میباشد صرافی ‌مورد نظر قیمت لحظه ‌ای و واقعی را در اختیار شما قرار دهد.
۴.با پشتیبانی سایت تماس بگیرید و سوالات و نحوه پاسخگویی را بررسی فرمایید.
۵.به بلاگ صرافی سر بزنید تا هم از مطالب بهره برده و بعید است که یک صرافی کلاهبردار چنین وقت و هزینه‌ای را برای کلاهبرداری صرف کند.
۶.از افراد حرفه ‌ای کمک بگیرید تا در انتخاب به شما راهنمایی لازم را دهند و در انتها از شبکه های اجتماعی غافل نشوید.

جمع بندی و خلاصه مطالب

در این مقاله اموختیم که صرافی ها یک سیستم برای انجام عملیات خرید و فروش است که کاربران میتوانند رمز ارز دیجیتال خود را به روش هایی که پیش تر توضیح دادیم به فروش یا خرید انجام دهید.
برای ما کاربران ایرانی با توجه به تحریم ‌ها بهترین گزینه شروع صرافی‌ های ایرانی هستند که از پول ملی(ریال) پشتیبانی میکند و عملیات های خرید و فروش را برای ما اسوده تر می کند ولی با در نظر گرفتن ریسک تحریم ‌ها و موارد ذکر شده برای معاملات حرفه ‌ای ارزها میتوانید به جای سایت های صرافی ایرانی با یک صرافی خارجی مانند بایننس که مشهور ترین صرافی در این حوزه میباشد استفاده کنید و در آنجا معاملات موردنظر خود را انجام دهید.
امیدواریم خواندن این مقاله و مطالب بالا شما را در شناخت به صرافی ‌های ارز دیجیتال کمک کرده باشد و نسبت به صرافی‌ های ارز دیجیتال، آگاهی ‌های لازم را جهت انتخاب بهترین صرافی کسب کرده باشید و امیدوارم نکات و مسائل امنیتی را جدی بگیرید و همیشه پر سود باشید. 

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0