وبلاگ

کوین و توکن چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ شرح کامل کوین و توکن در ارز دیجیتال

تفاوت کوین و توکن
آموزش

کوین و توکن چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ شرح کامل کوین و توکن در ارز دیجیتال

اگر به لیست ارزهای دیجیتال به همراه قیمت لحظه ای آن ها نگاهی بیاندازید میبینید که ارز های زیادی وجود دارد ولی همه ی آن ها کوین نیستند و بخری از آن ها توکن میباشند. اما این دو با هم چه تفاوتی دارند؟ اگر شما نیز تصور میکنید این دو بایکدیگر فرق دارند پس این مطلب را از دست ندهید.

دو موضوع مهم در ارز های دیجیتال که بسیار مهم است آن ها را بدانید توکن و کوین میباشند. شاید فکر کنید یکی هستند و تفاوت زیادی این دو با یکدیگر ندارند ولی باید به شما بگوییم تفاوت های اساسی و مهمی دارند و در این مطلب به تفاوت کوین و توکن خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

کوین چیست؟ همراه با چند مثال

کوین ها در واقع نمونه ساخته شده دیجیتالی پول فیزیکی که همه ما با آن آشنا هستیم میباشد. کوین ها را با استفاده از شبکه های متمرکز و غیر متمرکز بلاکچینی ایجاد میککند و عموماً برای حل مسائل و مشکلات انتقال و نگهداری دارایی مالی استفاده میکنند. همچنین برخی از کوین ها روی پرتکل سایر رمز ارز های پایه ایجاد میکنند.

برخی از ویژگی های اصلی کوین ها عبارتند از قابل تقسمیم بودن٬ قابل تعویض بودن٬ ماندگار بودن٬ و از همه مهتر قابل انتقال بودن است.

کوین ها معمولاً با روش های مختلفی قابل استخراج هستند و همینطور با کیف پول دیجیتالی مخصوص قابلیت دریافت٬ ارسال و یا نگهداری را دارند.

همانطور که احتمالاً حدس میزنید یا از قبل میدانید اولین ارزدیجیتال بیت کوین بود که هنوز سازنده آن مشخص نیست و این کوین با نام مستعار ساتوشی عرضه شد. همچنین نکته دیگه ای که باید در مورد کوین ها بدونید معمولاً فقط تعداد مشخصی از هر کوین وجود خواهد داشت.

اگر بخواهیم چند کوین دیگر را با مثال برای شما نام ببریم میتوانیم به ارز دیجیتال اتریوم٬ ارز دیجیتال ریپل٬ ارز دیحیتال مونرو و یا لایت کوین اشاره کنیم.

توکن چیست؟ همراه با چند مثال

توکن ها معمولاً یک نوع دارایی دیجیتال است که لزوماً دارایی مالی نیستند و میتواند به هر شکلی باشد برای مثال سهام یک شرکت میتواند به عنوان یک توکن باشد. درست است که سهام یک شرکت ممکن است ارزش آن تغییر کند ولی شما نمیتوانید با سهام یک شرکت بستنی بخرید البته ممکن است بتوانید آن را تعویض کنید ولی مفهوم توکن و علت ایجاد آن خرید با آن نیست بلکه این کار با کوین انجام میشود.

توکن ها معمولاً با استفاده از استاندارد و پلتفرم هایی مانند اتریوم ایجاد میشوند و نیاز به تغییر اساسی در سورس کد های اصلی نخواهید داشت از این رو ساخت و ایجاد توکن کار دشواری نیست و هر کسی به راحتی میتواند یک توکن ایجاد کند.

اگر بخواهیم چند توکن را برای شما نام ببریم میتوانیم به بیت تورنت٬ نکست٬ رند٬ چین لینک شاره کنیم و البته یکی از معروفترین توکن ها که احتمالاً تا الان اسم آن را شنیده اید و اون چیزی نیست جز تتر که یکی از معروفترین ها و محبوب ترین ارز های دیجیتال که بازه سود یا ضرر آن بسیار کم میباشد.

نحوه ساخته شدن توکن ها

توکن ها به طور کلی معمولاً روی پلتفرم های بلاکچینی که دارای قرارداد های هوشمند هستند و از زبان برنامه نویسی سطح بالا استفاده میکنند ایجاد میشوند برای مثال یکی از بهترین پلتفرم هایی که روی آن توکن میتوان ایجاد کرد پلتفرم اتریوم میباشد و در حال حاضر این پلتفرم بیش از ۸۱ درصد توکن های بازار را شامل میشود و بعد از آن بایننس چین ( Binance Chain ) در رتبه بعدی قرار دارد.

برنامه نویس ها با استفاده از برنامه نویسی میتوانند با استفاده از کدهای استاندارد و روند کلی پلتفرم یک توکن روی آن بلاکچین ایجاد کنند و اینکار بسیار ساده میباشد و نیاز به تغییر در کدها نیز نمی باشد. البته باید در نظر داشت که همین سادگی باعث شده تا افرادی با ایجاد توکن های غیرکاربردی پروژه های کلاهبرداری را ایجاد کنند و سرمایه داران را در دام خود بیاندازند برای همین در سرمایه گذاری روی کوین ها توکن ها باید بسیار حواستان را جمع کنید و روی هر پروژه ای سرمایه گذاری نکنید.

بسیاری از پروژه ها در شروع مایل به استارت و راه اندازی توکن بر پایه سایر پلتفرم ها هستند تا در صورتی که پروژه موفقی شد آن را روی پلتفرم بلاکچین اختصاصی منتقل کنند و از جمله این توکن ها میتوان به توکن بایننس کوین ( BNB ) اشاره کرد.

کوین های ارز دیجیتال
کوین های ارز دیجیتال

انواع کوین در ارز دیجیتال

اگر بخواهیم کوین ها را بر اساس کلی و نوع ساخت آن ها دسته بندی کنیم میتوانید به دو دسته متمرکز و غیر متمرکز آن ها را دسته بندی کنیم. در بالاتر هم به این دو دسته اشاراتی شد اما متمرکز و غیرمتمرکز به چه معناست؟

ارز دیجیتال غیر متمرکز

بیشتر ارز ها با استفاده از شبکه های بلاکچینی غیر متمرکز ایجاد میشوند و یکی از بزرگترین مزیت های آن ها این است که نظارتی روی این شبکه ها وجود ندارد در واقع هیچ ارگان یا شخصی نمیتواند روی دارایی افراد نظارت داشته باشد و ایجاد این یک انقلاب آزادی مالی در دنیا بود.

ارز دیجیتال متمرکز

ارز دیجیتالی است که به پشتوانه یک دولت یا یک ارگان بخصوص ایجاد شده و روی آن نظارت دارد برای مثال ارز دیجیتال ریپل یک ارز متمرکز میباشد و ساختار بنیادی ایجاد آن با ارز هایی مانند بیت کوین و اتریوم ومتقاوت میباشد.

همانطور که در بالا توضیح دادیم کوین ها ممکن است از نظر ساختار مدیریت و نظارت متفاوت باشند و هر کوینی را برای حل مشکل یا مسئله ای معمولاً بوجود میاورند. معمولاً برای سرمایه گذاری از آن جا که عموم مردم تمایل بیشتری به ارزهای غیر متمرکز دارند بیشتر روی این ارز ها توصیه میشود ابته نه اینکه ارزهای متمرکز سود آوری نداشته باشند بلکه تقاضا برای ارز های غیر متمرکز بیشتر است.

انواع کلی توکن ها

حالا اگر بخواهیم توکن ها را دسته بندی کنیم میتوانیم به دسته بندی زیر اشاره کنیم:

  • توکن های امنیتی

این توکن ها معمولاً یک دارایی غیر مالی مانند سهام یا سود سهام میباشند.

  • توکن های کاربردی

این توکن ها اجازه و دسترسی به یک پروژه را فراهم میکنند یا به عنوان نوعی تخفیف برای استفاده از خدمات یک پروژه ایجاد و استفاده میشوند. 

  • توکن های پرداختی ( مانند ارز های دیجیتال )

این توکن ها تا حد زیادی مانند کوین ها میباشند و هدف ایجاد آن ها نیز شباهت زیادی به کوین ها دارد و خود به تنهایی یک پروژه میباشند و امکاناتی همچون یک کوین را در اختیار ما قرار میدهند.

موارد استفاده و کاربرد کوین

همانطور که در بالاتر به ان اشاره کردیم کوین ها برای موارد مالی و مشکلات بانکی و پول فیزیکی ایجاد شده اند و مزایای زیادی را در اختیار ما قرار میدهند که البته بسیاری از این مزایا با روش های نادرستی کار های غیر قانونی و غیر عرف انجام میدهند.

برخی از مزایای کوین های دیجیتالی:

  • عموماً غیر متمرکز هستند ( پس کسی نمیداند شما چه مقدار پول دارید )
  • مالیات نمیدهید ( از آن جا که کسی نمیداند چه مقدار پول دارید در نتیجه پرداخت مالیات نیز معنا پیدا نمیکند البته جدیداً برخی از صرافی ها در برخی از کشور ها ملزم به ارائه اطلاعات شما شده اند تا مالیات دارایی های شما محاسبه شود )
  • انتقال پول با کارمزد کم ( یک سیستم و چرخه اتوماتیک که حتی برای انتقال مبالغ بالا نیز کارمزد کمی پرداخت میکنید)
  • پرداخت و انتقال پول در سطح بین الملل بدون مشکل
  • سرعت انتقال ( با زیاد شدن ماینر ها در دنیا سرعت نقل و انتقال پول در شبکه نیز بیشتر شده است )
  • بالا رفتن و یا پایین آمدن ارزش کوین ها ( همین امر باعث شده تعدادی درآمد های بسیار بالایی از ترید ارز دیجیتال داشته باشند)

این ها فقط برخی از مزایای ایجاد شدن و کاربرد کوین ها میباشد.

کاربرد توکن ها در مقابل کوین ها
کاربرد توکن ها در مقابل کوین ها

موارد کاربرد توکن 

توکن ها بسته به نوع آن ها میتوانند کاربرد و مزایا و معایب خود را داشته باشند ولی فراموش نکنید که آن ها برای کمک و تسهیل فرایند ها ایجاد شده اند و همین که تا الان به فعالیت خود ادامه داده اند یعنی مزایای آن ها بیشتر و چرب تر از معایب آن ها بوده است.

برخی از مزایای کلی آن ها قابل انتفال بودن٬ نگهداری راحت تر٬ تغییر ارزش آن ها و عدم نظارت روی آن ها میباشد که بسته به نیاز مردم به سمت آن ها میروند.

برای مثال توکن تتر زمانی به وجود آمد که در تریدر ها این نیاز که فضای امنی در جفت ارز معاملاتی خود داشته باشند و راحت تر بتوانند دارایی خود را حساب کنند ایجاد شد و تا الان این توکن توانسته نظر بیشتر فعالان این حوزه را به خود جذب کند.

چرا کوین و توکن را مثل هم میدانند؟

بازار های مالی ارز دیجیتال یک بازار نوظهور میباشد و اطلاعات مردم در زمینه این بازار های مالی بسیار کم میباشد در نتیجه همین باعث ایجاد ابهام و اشتباهات رایج که به ناچار منتشر میشوند و در بین مردم جا میافتد. یکی دیگر از علت های مهم این موضوع روی کار آمدن اساتید نا معتبر در این زمینه میباشد آن ها از اطلاعات نداشتن عموم استفاده میکنند و تعاریف غلطی را بین آن ها جا میاندازند.

به طور کلی هنوز خیلی از افرادی که حتی سرمایه در این بازار مالی دارند تصور میکنند که کوین و توکن یکی هستند در صورتی که در مفاهیم پایه ای این دو تفاوت های زیادی وجود دارد.

اگر شما هم شخصی را میشناسید که فکر میکنید تفاوت این دو را نمیداند پیشنهاد میکنیم این مطلب را با او به اشتراک بگذارید.

تفاوت اصلی کوین و توکن
تفاوت اصلی کوین و توکن

تفاوت اصلی کوین و توکن در چیست؟

اگر بخواهیم تفاوت این دو را صرفاً در بازار ارزهای دیجیتال بررسی کنیم باید یگوییم توکن ها ارزهای دیجیتالی هستند که بر پایه شبکه سایر کوین های دیجیتالی که دارای شبکه بلاکچین مستقل و اختصاصی با پشتیبانی از قرارداد های هوشمند ایجاد شده اند و برای ذخیره و نگهداری از شبکه آنها استفاده میکنند. این درصورتی است که کوین ها خود دارای شبکه نقل و انتقال مستقل از نوع بلاکچین هستند.

در سایر استفاده ها که تفاوت های زیادی دارند که به طور کلی کاربرد استفاده آن ها و موجودیت آن ها از کوین ها متفاوت است.

ایجاد توکن ها بسیار در هزینه و وقت صرفه جویی میکنند و مستقیم به سراغ اصل مطلب و حل مسئله ای که برای آن به وجود آمده اند میشتابند و همینطور ساخت آن ها بسیار کار ساده ای میباشد.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به طور کامل سعی کردیم تفاوت کوین و توکن را برای شما شرح دهیم. به طور خلاصه اگر بخواهیم مطالب بالا را مرور کنیم توکن و کوین بر خلاف آنچه عموم مردم تصور میکنند تفاوت دارند و ساخت و توسعه کوین ها نیاز به زمان و هزینه و دانش به نسبت بالایی دارد و همین امر باعث میشود بیشتر پروژه ها برای شروع به سراغ ایجاد توکن ها بروند و البته این صرفاً برای توکن های ارز دیجیتالی میباشد و همانطور که در بالا توضیح دادیم توکن ها انواع مختلفی دارند.

این موضوع که توکن ها بر پایه و اساس شبکه کوین های پایه ای ایجاد میشوند به این معنا نیست که آن ها کاربردی ندارند و جنبه سرگرمی دارند و بلکه آن ها نیز برای حل مشکلی ایجاد شده اند و یا برای هدف بخصوصی.

همینطور سهولت در ایجاد توکن ها باعث شده عده ای از سرمایه داران با ایجاد توکن های غیر کاربردی سوء استفاده کنند پس برای سرمایه گذاری روی آن ها باید بسیار مراقب افراد سودجو باشیم.

اگر احساس کردید مطلبی از قلم افتاده منمنون میشویم در نظرات ساید آن را برای ما بنویسید تا سایر افراد که این مطلب را میخوانند از نظرات شما استفاده کنند. همچنین اگر توکن مشکوکی میشناختید نیز خوشحال میشویم با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0