وبلاگ

استیک کردن ارز دیجیتال

استیک کردن ارز دیجیتال
آموزش

استیک کردن ارز دیجیتال

استیک کردن ارز دیجیتال
استیک کردن ارز دیجیتال

همان گونه که در مقاله های پیشین به کیف پول ارز دیجیتال و کیف پول تراست ولت اشاره کردیم و به بررسی مزایا و معایب ان پرداختیم یکی از ویژگی های ان استیک کردن ارز دیجیتال است.
استیکینگ (Staking) یعنی سپرده گذاری یا همان استیک کردن ارزهای دیجیتال در کیف پول ها یا صرافی های غیرمتمرکز به ازای دریافت سود و این سود به صورت درصدی از میزان رمزارز استیک شده محاسبه میشود و تقریبا شبیه به دریافت سود با بهرهمشخص از بانک است. 

اما اگر بخواهیم تعریفی تخصصی تر از استیکینگ ارائه دهیم، باید بگوییم که استیکینگ عبارت است از ذخیره سازی یا نگهداری ارزهای دیجیتال در والت ها یا صرافی های غیرمترکز، به منظور پشتیبانی از امنیت و عملیات های شبکهبلاک چین.

یکی از معروف ترین کیف پول های دیجیتالی که میتوان به صورت مستقیم در آن فرآیند استیکینگ را انجام داد، تراست ولت است و شما با نگه داری این رمز ارزیا همان استیک کردن آن، موجب ساخت بلاک جدید و امنیت شبکه میشوید و درهمین راستا، به منظور دستیابی شبکه به اجماع، شما پاداشی در قالب رمز ارزدریافت خواهید کرد.

استیک کردن توسط چه کسی به وجود امد؟


اولین افرادی که این روش را به جامعه علاقه مند به ارزهای دیجیتال معرفی کردند، سانی کینگ (Sunny King) و اسکات نادال (Scott Nadal) بودند وروزنمایی از روش های استیک کردن در سال 2012 اتفاق افتاد.
این دو محقق با پیش فرض و ایده تولید یک رمز ارز همتا مانند بیت کوین به وسیله فرایند استیکینگ بود.

پیرکوین (Peercoin) اولین رمز ارزی میباشد که فرایند استیکینگ در آن به کاربرده شد. چرا میگوییم فقط به کار برده شد؟ زیرا عرضه اولیه سکه (ICO) این رمز ارز به وسیله الگوریتم اثبات کار انجام شد اما در ادامه کار خود، امنیت شبکه این رمز ارز به وسیله روش اثبات سهام تأمین شد.

استیکینگ ارز دیجیتال چکونه کار میکند؟


همانطور که گفته شد، استکینگ، فرآیند نگهداری دارایی برای دریافت پاداش وکمک به عملیات یک بلاکچین است. استکینگ به طور گسترده در شبکههایی که ازمکانیسم اثبات سهام (POS) پیروی میکنند، استفاده میشود.

برخلاف بلاکچین های گواه اثبات کار (POW) که برای تایید و اعتبار بخشیدن به بلاک های جدید، متکی به استخراج هستند، زنجیره های POS، بلاک های جدید را از طریق استکینگ، تولید و اعتبار بخشی میکنند. این کار باعث میشودتا بلاک ها، بدون اتکا به قسمت سخت افزاری استخراج (ASICs) تولید شوند وبنابراین، در اثبات سهام به جای رقابت برای تایید بلاک بعدی که نیازمندمحاسبات سنگین است، بر اساس تعداد کوینهای نگهداری شده، فراینداعتبارسنجی بلاک انجام میشود.

معمولاً کاربرانی که دارای رمزارز بیش تری هستند، شانس بیشتری برای انتخاببه عنوان اعتبار سنج بلاک بعدی دارند. این در حالی است که استخراج بادستگاه ASIC نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش سخت افزار و سایرتجهیزات است.

استیک کردن ارز دیجیتال
استیک کردن ارز دیجیتال

مزایا و معایب استیک کردن

مزایا:
۱.استیکینگ رمز ارز، یک راه آسان جهت کسب سود از طریق دارایی های دیجیتالی خود است.

۲.استیک ارز دیجیتال نسبت به استخراج رمز ارز، با محیط زیست سازگارتراست.

۳.مانند ماینینگ کریپتو، نیازی به تجهیزات سخت افزاری ندارید.

۴.شما به حفظ امنیت و افزایش کارایی یک بلاک چین کمک میکنید.
۵.عدم نیاز به دستگاه های استخراج


معایب:
۱.در استیکینگ ارز دیجیتال، دارایی شما برای یک مدت زمان مشخصی قفل میشود و در طول این دوره، شما حتی قادر به فروش دارایی های رمز ارزی خودنیستید.

۲.پیرو نوسانی بودن بازار ارزهای دیجیتال، این احتمال نیز وجود دارد که ارزش دارایی شما به سرعت کاهش پیدا کند. اگر دارایی استیک شده شما با افت قیمت سهمگینی مواجه شود، عملا دیافت پاداش استیکینگ بیهوده است.
۳.مدت زمان پاداش ‌‌ها  ممکن است چند روز طول بکشد تا به کیف پول شماواریز شود.

هولد کردن چیست؟

هولد کردن چیست؟
هولد کردن چیست؟

اصطلاح هودل (Hodl) ارز دیجیتال که از جابجایی حروف L و D در کلمه هولد(Hold) به معنی نگهداری نشات گرفته، به سال 2013، زمانی که قیمت بیتکوین توانست تنها در عرض یازده ماه از ابتدای ماه ژانویه (دی ماه 1391) تاابتدای ماه دسامبر (آذر ماه 1392) با رشدی بالغ بر 7,000 درصد از حوالی15 دلار به بیش از 1,100 دلار برسد، باز میگردد.

تفاوت هولد با استیک ارز دیجیتال چیست و کدام استراتژی بهتری است؟

از نظر سوداوری درحال حاضر استیکینگ ارز دیجیتال به لطف سیستم پاداشدهی خود، نتایج بهتری را نسبت به هولد کردن رمز ارز برای سرمایه گذاران این حوزه به ارمغان می آورد. زیرا سرمایه گذاران علاوه بر بهره مند شدن از رشد قیمتی یک ارز دیجیتال در طول سال، پاداش های رمز ارزی بیشتری را نیزدریافت می کنند و از نظر استراتژی,  از آنجایی که استیکینگ ارز دیجیتال بیشتر بر بستر بلاک چین اتریوم صورت میگیرد، مطمئناً قیمت آلت کوین های شما تحت تأثیر حرکت پرچم دار آلت کوین ها، یعنی رمز ارز ETH قرار می گیردو حتما در نظر داشته باشید که اتریوم شاخص نوسان (VIX) بالاتری نسبت به بیت کوین دارد. این موضوع می تواند یک شمشیر دو لبه برای استیکینگ ارزدیجیتال و خرید آلت کوین به شمار برود. این موضوع بدین معناست که احتمال دارد شما پیرو افزایش قیمت آن ارز دیجیتال، سود چشمگیری را کسب کنید. ازطرفی نیز ممکن است که شما پیرو سقوط سهمگین قیمت آن رمز ارز، متحمل ضرر سنگینی شوید.

امنیت اعتبارسنج ها (Validators) در استیکینگ

در الگوریتم اثبات سهام، یکسری ولیدیتور وجود دارد که وظیفه تایید تراکنشها رابر عهده دارند. این ولیدیتورها همیشه سیستمشان روشن است و باید فعال باشند. کاربر میتواند ولیدیتور موردنظر خودش را انتخاب کند (بر اساس اعتبارو درصد پاداشها). ولیدیتورها در ازای کاری که انجام میدهند، درصدی به عنوان کمیسیون (یا کارمزد) از کاربر دریافت می کنند. ولیدیتور می تواند در هرزمانی این درصد را بدون اطلاع کاربر انتخاب کند.

آیا همه می توانند استیک ارز دیجیتال انجام دهند؟

استیک کردن ارز دیجیتال
استیک کردن ارز دیجیتال


بله همه میتوانند استیکینگ را انحام دهند ولی به ۲ شرط که :
۱.رمزارزی که می خواهید استیک کنید، باید از الگوریتم اثبات سهام پیروی کند.
۲.کیف پول شما باید از قابلیت استیکینگ ارز دیجیتال پشتیبانی کند مانندتراست ولت.

جمع بندی:

روش اثبات سهام و استیک کردن رمز ارزها مسیر جدیدی برای علاقهمندان به حوزه بلاک چین فراهم کرده تا با عضو شدن در یک شبکه غیر متمرکز و به دست گرفتن بخشی از مسئولیت تامین امنیت آن (به سادهترین و راحتترین شکل ممکن)، سود دریافت کنند و فراموش نکنید Staking روشی کاملا بردبرد وبدون ریسک نیست و امیدوارم مثل همیشه پر سود باشید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0