وبلاگ

ترید ارز دیجیتال در ایران

ترید ارز دیجیتال در ایران
آموزش صرافی

ترید ارز دیجیتال در ایران

چگونه در ایران ارز دیجیتال بخریم و بفروشیم؟

امروزه بحث ترید ارز دیجیتال در ایران بسیار داغ است. معامله گران زیادی که در بورس ایران متحمل ضرر شدند، سرمایه های باقی مانده خود را وارد بازار رمز ارزها نمودند تا از فرصت و سود احتمالی استفاده حداکثری نمایند. اما معاملات و خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران چگونه انجام می شود؟ چه ارزهای دیجیتالی برای ترید کردن مناسب بوده و می توان با خرید آن ها درآمد کسب نمود؟ از چه روش هایی برای ترید ارز دیجیتال در ایران استفاده می شود. 

به این سوال ها و سوال های مشابه دیگر، در این مقاله پاسخ داده خواهد شد. همچنین در ادامه این مقاله به بیان ویژگی های یک صرافی آنلاین مناسب برای خرید و فروش ارز دیجیتال نیز خواهیم پرداخت. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ترید چیست و تریدر کیست ؟

قبل از هر چیز باید در مورد اصلی ترین مفهوم معامله در بازار ارزهای دیجیتال بحث کنیم. همانند بازارهای مالی دیگر نظیر بورس و فارکس، افراد زیادی در بازار ارزهای دیجیتال اقدام به خرید و فروش ارز به منظور کسب سود می نمایند. ترید ارز دیجیتال که با هدف کسب درآمد و سود در نتیجه نوسان قیمت ها انجام می شود، به روش های گوناگونی توسط تریدرها صورت می گیرد. 

در معاملات ارز دیجیتال، افراد در ازای دارایی های مالی خود نظیر؛ پول، کالا یا تتر، اقدام به دریافت ارزهای دیجیتال با ارزش های متفاوت می کنند. در واقع انگیزه اصلی افراد از ترید ارز دیجیتال، کسب سود در آینده به امید ایجاد نوسان در قیمت هاست. نوسانی که در نتیجه آن قیمت ها رو به بالا حرکت نمایند. تریدرها در این مسیر از ابزارهای گوناگونی استفاده می نمایند. ابزارهایی نظیر؛ نمودارهای قیمتی و تحلیل های مربوط به آن، اخبار مهم و رویدادهای مربوط به ارزهای دیجیتال و

در این میان تریدر یا معامله گر به کسی گفته می شود که با دارایی مشخص خود، اقدام به خرید و فروش نوع خاصی از دارایی های دیجیتال در فضای بازار رمز ارزها می نماید. در واقع ترید ارز دیجیتال توسط افرادی که برای خود و یا سازمان های خصوصی کار می کنند، صورت می گیرد. تریدرها در بازارهای کوتاه مدت و نوسانی با تسلط بر مفاهیم معاملاتی، اقدام به خرید و فروش ارز نموده و از این طریق سود کسب می کنند. تریدرها اغلب برای ترید کردن ارز دیجیتال از صرافی های آنلاینی که بدین منظور شکل گرفته اند، بهره می برند. در واقع از طریق صرافی های ارز دیجیتال است که تریدرها اقدام به خرید و فروش یا تبادل ارز می نمایند. 

ترید چیست؟
ترید چیست؟

ترید ارز دیجیتال در مقابل سرمایه گذاری 

ترید ارز دیجیتال برخلاف سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال که با هدف نگهداری دارایی ها در کیف پول برای کسب سود در آینده انجام می پذیرد، در بازه های کوتاه مدت و میان مدت صورت می گیرد. افراد از راه های مختلفی اقدام به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می نمایند. روش هایی نظیر؛ سرمایه گذاری در شرکت های ارز دیجیتال، سرمایه گذاری در صندوق های ارز دیجیتال و نیز ورود سرمایه در امر استخراج ارز دیجیتال، از معمول ترین روش های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال است. اما ترید ارز دیجیتال در چارچوب ساختاری متفاوتی انجام می شود. تریدرها از روش هایی نظیر؛ اسکالپینگ، مومنتوم، نوسان گیری روزانه وبرای خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده می نمایند. در قسمت های بعدی در مورد هر یک از این روش ها به طور مختصر بحث خواهیم نمود.

آشنایی با مفاهیم ترید ارز دیجیتال در ایران

در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به طور خلاصه مطالبی را در مورد دسته ای از مفاهیم مرتبط با ترید ارز دیجیتال بیان کنیم. شناخت درست این مفاهیم کلید موفقیت شما در فعالیت معاملاتی تان خواهد بود.

اولین مفهومی که لازم است برای ترید کردن ارز دیجیتال با آن آشنا شوید، پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال است. این پلتفرم فضایی را برای به نمایش درآوردن همزمان سفارشات خرید و فروش افراد فراهم می کند. در واقع از طریق این پلتفرم ها سفارشات خریدار و فروشنده به صورت خودکار با یکدیگر انطباق داده می شود. از طرفی این پلتفرم ها با کارگزاری ها و بازارهای ارز دیجیتال تفاوت هایی دارند. می توان گفت که در کارگزاری ها و بازارهای ارز دیجیتال، ارزهای دیجیتال مستقیم و بدون واسطه به افراد فروخته می شود. اما پلتفرم های معاملاتی نقش واسطه را بر عهده دارند و سفارشات خرید و فروش را به نمایش در می آورند.

مفهوم بعدی در ارتباط با ترید ارز دیجیتال، لیست سفارشاتی است که در آن سفارشات خرید و فروش ارز دیجیتال به چشم می خورد. این لیست در فهرستی به نام order book ثبت می گردد. پیشنهادات خرید یا Bid حاوی سفارشات خرید مشتریان بوده و پیشنهادات فروش یا  Ask شامل درخواست فروشندگان برای فروش دارایی هایشان است. 

لازم است در مورد انواع ثبت سفارش نیز در این قسمت بحث نماییم. یکی از روش های معمول برای ثبت سفارش در ترید ارز دیجیتال، لیمیت اوردر نام دارد. از طریق این روش می توانید دارایی های خود را به قیمت مشخص شده و به صورت یکجا به فروش برسانید. تا زمانی که کل دارایی های شما به قیمت مشخص شده به فروش نرسیده باشد، این سفارش بسته نمی شود. روش دیگری که معمولا تریدرها از آن برای ثبت سفارشات خود استفاده می کنند، استاپ لیمیت است. در این روش معامله گر با مشخص کردن محدوده حد ضرر، به صرافی این اجازه را می دهد که دارایی خود را در قیمت مشخص شده به فروش برساند.

آشنایی با مفاهیم ترید ارز دیجیتال
آشنایی با مفاهیم ترید ارز دیجیتال

مزایا و معایب مهم ترید ارز دیجیتال در ایران

اولین مزیت مهمی که می توان در خصوص ترید ارز دیجیتال به آن اشاره نمود، امکان فعالیت 24 ساعته در بازار معاملاتی کریپتوکارنسی ها است. در واقع در بازار ارزهای دیجیتال برخلاف بازارهای بورس یا فارکس، هیچ محدودیت زمانی ای برای انجام معاملات رمز ارزی وجود ندارد. یکی دیگر از مزیت های مهم در ارتباط با این بازار، امکان به دست آوردن سودهای کلان به واسطه وجود نوسانات شدید قیمتی است. تریدرهایی با مهارت بالای معاملاتی می توانند در این بازار با استفاده از استراتژی مختلف سودهای فراوانی کسب نمایند.

در طرف مقابل، اگر بخواهیم معایب ترید ارز دیجیتال و انجام معاملات رمز ارزی را در ایران برشماریم، در درجه اول باید بگوییم که نوسانات شدید قیمتی چندان هم خوب به نظر نمی رسد. چرا که افرادی که اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می نمایند تجربه پایینی داشته و احتمال از دست رفتن دارایی شان در این بازار بیش از 50 درصد است. 

نبود قوانین رسمی در این بازار نیز یکی دیگر از معایبی است که تریدرها را در ایران با مشکلاتی رو به رو ساخته است. چرا که برخی ها از احتمال بلوکه شدن دارایی هایشان و یا حمله های مکرر هکری واهمه داشته و ریسک بالایی را برای ترید کردن تحمل می کنند.. بنابراین با وجود خطرات و هزینه های بالای خرید و فروش در بازار ارزهای دیجیتال، افراد تازه کار و کم تجربه لازم است تا با احتیاط بیشتری عمل کنند. شما می توانید با شناسایی ارزهای دیجیتال مناسب برای ترید کردن و نیز اتخاذ روش های بهینه برای نگهداری از دارایی های خود تا حدودی از ریسک معاملاتی خود در بازار کریپتوکارنسی ها بکاهید.

مزایا و معایب ترید ارز دیجیتال در ایران
مزایا و معایب ترید ارز دیجیتال در ایران

آشنایی با انواع روش های ترید ارز دیجیتال 

به منظور خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران، تریدرها از استراتژی های مختلفی می توانند استفاده نمایند. استراتژی هایی که گاه لحظه ای بوده و سود و ریسک اندکی را برای معامله گران به همراه دارند و گاهی آمیخته با فرصت های پیش بینی روند قیمتی است که درصد خطای بالایی را به همراه دارد. در ادامه به بررسی مهم ترین استراتژی های ترید ارز دیجیتال می پردازیم.

  • اسکالپینگ

تریدرها در این روش از ترید ارز دیجیتال که به نوسان گیری لحظه ای نیز معروف است، با شناسایی فرصت های معاملاتی مناسب برای ورود، اقدام به باز کردن موقعیت معاملاتی می کنند که چندان طولانی نیست. از طریق این روش ریسک معاملاتی خود را کاهش می دهند. موضوعی که در این روش از اهمیت بالایی برخوردار است، زمان معامله نیست بلکه تعداد معامله است. بنابراین تریدرها با انتخاب تایم فریم های کوتاه، کنترل بیشتری بر شرایط بازار خواهند داشت.

  • معاملات معکوس

تریدرهایی که شناخت خوبی از روندها و نیز سطوح حمایتی و مقاومتی بازار دارند، اقدام به پیش بینی هایی در مورد قیمت می کنند. به این صورت که با مشاهده روندهای صعودی و شناسایی نمودن سطوح مقاومت قیمتی، پیش بینی می کنند که یک روند قیمتی نزولی به وقوع خواهد پیوست. در مورد پیش بینی روندهای صعودی نیز با مشاهده سطوح حمایتی قیمت ها موقعیت هایی را برای ورود به بازار مشخص می کنند. درصد خطا در روش معاملات معکوس یا reverse trading نسبت به استراتژی های دیگر بالا می باشد. چرا که در صورت پیش بینی های نادرست در مورد قطع روند فعلی، ضرر یا از دست رفتن سود احتمالی را شاهد خواهیم بود.

  • مومنتوم

استراتژی مومنتوم ( momentum trading ) برای کسانی که شناخت خوبی از اندیکاتورهای حجمی دارند بسیار مناسب است. چرا که در این روش به منظور ترید ارز دیجیتال، تریدرها با پیش بینی رسیدن حجم معاملات به سطوح ویژه ای، تصمیم به ورود یا خروج از بازار می گیرند. در واقع در این روش به ظاهر ساده، معامله گران ابتدا روندهای قیمتی را شناسایی کرده و سپس اقدام به مشخص نمودن حجم معاملاتی هدف می نمایند.

از روش های معاملاتی دیگر برای ترید ارز دیجیتال در ایران می توان به استراتژی هایی نظیر؛ فیدینگ، معاملات با فرکانس بالا، نوسان گیری روزانه و نیز آربیتراژ اشاره نمود.

انواع روش های ترید ارز دیجیتال در ایران
انواع روش های ترید ارز دیجیتال در ایران

خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی خارجی و داخلی

تریدرها به طور معمول به منظور ترید ارز دیجیتال از صرافی های ارز دیجیتال که به صورت آنلاین فعالیت می کنند، استفاده می نمایند. این صرافی ها که روز به روز بر تعداد آن ها نیز افزوده می شود، در کشور ایران هم به صورت داخلی و هم به صورت خارجی در اختیار کاربران فعال قرار می گیرد. انجام معامله در هر کدام از این صرافی ها چالش های مختص به خود را دارد. به طور مثال صرافی های داخلی توانایی پشتیبانی از تعداد کمی از ارزهای دیجیتال را دارند. ثانیا برای ورود و ایجاد حساب در صرافی های داخلی نیاز به تایید هویت دیجیتال است که معمولا فرایندی هزینه بر و زمان بر است. کاربران می توانند در صورتی که با این موارد کنار بیایند، در صرافی های داخلی فعالیت داشته باشند.

اما فعالیت در صرافی های خارجی به منظور ترید ارز دیجیتال اصول و قوانین ثابت شده ای دارد که در نهایت موجب جلب اعتماد تریدرها می شود. موضوع مهمی که برای کاربران ایرانی در ارتباط با خرید و فروش در صرافی های خارجی وجود دارد، احتمال بلوکه شدن دارایی ها در صرافی است. افراد برای انجام خرید و فروش در این صرافی ها می توانند از طریق دو روش مختلف اقدام نمایند. در روش اول می توانید استیبل کوین هایی نظیر تتر را از طریق صرافی های معتبر داخلی خریداری کرده و به حساب کاربری خود نزد صرافی های خارجی منتقل نمایید. با تبدیل این ارزها به ارزهای دیجیتال دیگر می توانید کسب سود نمایید. در روش دوم می توانید از طریق صرافی های خارجی به طور مستقیم ارز دیجیتال خریده و اقدام به خرید و فروش آن نمایید.

در بخش پایانی این مقاله به بررسی ویژگی های صرافی های منتخب خارجی و داخلی برای ترید ارز دیجیتال می پردازیم.

بهترین صرافی ها برای ترید ارز دیجیتال
بهترین صرافی ها برای ترید ارز دیجیتال

 

آشنایی با بهترین صرافی های خارجی و داخلی ارز دیجیتال 

در انتخاب صرافی به منظور ترید ارز دیجیتال در ایران، بایستی که به نکات مهم زیر توجه نمایید:

  • امنیت معاملات در صرافی مورد نظر حفظ شود و دارایی تان از حمله سایبری هکرها در امان باشد.
  • کارمزد معاملاتی به گونه ای باشد که انجام ترید برای معامله گران به صرفه باشد.
  • سایت مربوط به صرافی همیشه و در همه در دسترس بوده و به راحتی بتوان از آن استفاده نمود.
  • صرافی خارجی یا داخلی انتخابی از تعداد بیشتری ارز دیجیتال پشتیبانی نماید.

در حال حاضر صرافی های خارجی نظیر؛ binance، کوینکس، کوین بیس واز جمله صرافی هایی هستند که در رده های بالای معاملاتی قرار دارند. همچنین از صرافی های معتبر داخلی که شرایط بالا را دارند می توان به صرافی های تبدیل، بیت 24 و آبان تتر اشاره نمود.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0