وبلاگ

صرافی ارز دیجیتال یونی سواپ

صرافی ارز دیجیتال یونی سواپ
صرافی معرفی

صرافی ارز دیجیتال یونی سواپ

صرافی ارز دیجیتال یونی سواپ
صرافی ارز دیجیتال یونی سواپ

همان گونه که در مقاله صرافی های ارز دیجیتال خارجی بررسی کردیم و به انواع انها اشاره کردیم و دانستیم که به صرافی هایی که به عبارت ساده با ایجاد یک محیط بدون اعتماد و بسیار هوشمند، واسطه را از بین می برد که صرافی غیرمتمرکز معاملات خود را از طریق قراردادهای هوشمندانجام دهد تاپول از دست واسطه ها عبور نکند و در یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکزسیستم صرافی هیچ کنترلی بر دارایی افراد ندارند گویند یعنی تبدیل داراییبهصورت مستقیم از طریق کیف پول شخصی شما انجام میشود؛ یعنی شما واردسایت صرافی ارز دیجیتالمیشوید و کیف پول خود را به صرافی ارز دیجیتال متصل میکنید و به صورت مستقیم از داخل کیف پول خود ارز را به یک قراردادهوشمند ارسال میکنید تا معامله انجام شود و پس از همان قرارداد هوشمند ارزجدید خود را دریافت میکنید و یکی از محبوب ترین و یکی از بزرگترین صرافیهای غیرمتمرکز همین یونی سواپ میباشد که یونی سواپ در نوامبر سال ۲۰۱۸کار خود را آغاز و تنها در عرض دو سال، توجه بسیار زیادی را به خود جلب کردو توسط یکی از توسعه دهندگان اتریوم به نام هیدن آدامز (Hayden Adams) تاسیس شد.
صرافی یونی سواپ از زمان راه اندازی پیشرفت سریعی داشته و توانسته بیشتراز 2 میلیارد دلار سرمایه را به خود جذب نماید. صرافی یونی سواپ دارای تسهیلات صرافیهای غیرمتمرکز DEX می باشد که به خاطر افزایش کارایی های برنامه های غیر متمرکز دیفای، شهرت این صرافی بالا رفته است.
پروتکل یونی سواپ بر اساس بلاک چین اتریوم کار می کند و امکان مبادله اتوماتیک بین Ethareum و توکن های ERC20 را به وجود می آورد. اگرمشترکین صرافی یونی سواپ، مقادیر معادلی از جفت ارزهای رمزنگاری که دریونی سواپ وجود دارند در استخرهای آن واریز کنند، به گروه تامین کنندگان نقدینگی آن استخر اضافه می شوند و در ازای کار خود پاداش می گیرند.
اختلاف معماری صرافی Uniswap با صرافی های متمرکز در این است که درصرافی های معمولی یک دفتر سفارش وجود دارد که معامله را بین خریداران وفروشندگانی که قیمت هایشان با هم مطابقت دارد، منعقد می کنند، ولی پروتکلیونی سواپ برای انجام مبادلات از استخرهای نقدینگی استفاده می نماید. منایع مالی موجود در صرافی به وسیله تعداد زیادی از تامین کنندگان نقدینگی یا Liquidity Provider فراهم می شود.
صرافی یونی سواپ از توکن های نقدینگی که به LP Token معروف هستندجهت واریزی در استخر نقدینگی استفاده می کنند. توکنهای LP در تطابق باتوکن های ERC20 هستند که در تامین نقدینگی به کار می روند. وقتی همه تامین کنندگان نقدینگی از توکن های LP برای واریز ذخایر خود به استخراستفاده کنند، همه سپرده ها به دارایی واحد تبدیل می گردند.
تامین کنندگان نقدینگی قادرند بین حساب های خود به مبادله توکن های نقدینگی LP بپردازند که این توکن ها از قراردادهای مبادله تامین می شوند. تامین کنندگان نقدینگی در ازای کاری که به انجام می رسانند، مقداری ازکارمزد تراکنش را به عنوان سهم خود از انجام معامله می گیرند.


ویژگی , مزایا و معایب صرافی ارز دیجیتال یونی سواپ

صرافی ارز دیجیتال یونی سواپ
صرافی ارز دیجیتال یونی سواپ


از ویژگی های این صرافی میتوان به ۱.تبادل توکن یا Swap
۲.استخرهای نقدینگی ۳.عدم نیاز به احراز هویت و ۴.در اختیار داشتن کامل دارایی اشاره کرد.


مزایا:


۱.کارمزد معقول: در مقایسه با دیگر صرافی های غیرمتمرکز کم تر است.
۲.دریافت پاداش: با واریز جفت ارز دیجیتال، می توانید کارمزد مبادلاتی دیگرانرا به صورت پاداش دریافت نمایید.
۳.ایجاد قرارداد مبادله: کاربران می توانند برای هر توکن با استاندارد ERC-20 یک قرارداد مبادله ایجاد نمایند.
۴.غیر متمرکز بودن: در این پلتفرم نیازی به شخص ثالث نیست. امکان دسترسی به این صرافی و استفاده از ان برای همه وجود دارد.


معایب:


۱.امکان وجود کوین تقلبی:هر کسی قادر خواهد بود توکن خود را لیست کند و به همین دلیل ممکن است افرادی که قصد کلاهبرداری دارند از این موضوع سوءاستفاده نمایند.
۲.وابستگی به صرافی های دیگر:برای اینکه قیمت توکن مورد نظر را در کنترل داشته باشد مبتنی بر ترید آربی تراژ است و این کار باعث وابستگی این پلتفرم به دیگر صرافی ها می شود تا نرخ مبادله را متوازن نگه دارد.

۳.امکان از بین رفتن تراکنش:ریسک از بین رفتن تراکنش وجود دارد. اما این کارممکن است به دلیل کافی نبودن کارمزد گس و طول کشیدن معامله بیش از مهلت تعیین شده صورت بگیرد. به علاوه ممکن است نقدینگی در استخر کافی نباشد. این ها همه دلایلی هستند که ممکن است تراکنش شما انجام نشود اما لازم است که بدانید شما دارایی خود را از دست نمی دهید.



ثبت نام در صرافی یونی سواپ چگونه است؟

صرافی ارز دیجیتال یونی سواپ
صرافی ارز دیجیتال یونی سواپ



درهنگام ثبت نام در این صرافی غیر متمرکز احتیاجی به تایید هویت یا گذراندن مراحل KYC وجود ندارد. کاربران فقط با ساخت یک کیف پول دیفای که باWeb3 مشخص می شود، میتوانند در مبادله توکن ها شرکت کرده و در تامین نقدینگی در استخرهای Uniswap شرکت نمایند و از این راه درآمد کسب نمایند.
یکی از مزایای مهم صرافی یونی سواپ این است که نیاز به تایید هویت نیست،زیرا همه کاربران در تمامی نقاط دنیا نمی توانند، به خاطر تایید هویت درمعاملات با صرافی های  متمرکز شرکت کنند ولی صرافی های غیرمتمرکزی مانند یونی سواپ مجوز این کار را به افراد مختلف می دهند.




کارمزد صرافی یونی سواپ


ساختار کارمزد Uniswap (یونی سواپ) برای ترید های انجام شده روی پروتکل این شبکه، به مقدار 0.3 درصد است.
در هر ترید اتریوم به توکن های ERC20 به میزان 0.3 درصد اتریوم به عنوان کارمزد دریافت می شود و در معاملات تبدیل توکن های ERC20 به اتریوم، 0.3 درصد از آن توکن ها به عنوان کارمزد کسر میشود. همچنین در ترید ERC20 به ERC20 مقدار ۰.۳ درصد کارمزد برای تبدیل توکن اول به اتریوم پرداخت میشود و ۰.۳ درصد دیگر نیز از تبدیل اتریوم به توکن دوم پرداخت میشود که در مجموع کارمزد این نوع تبدیل در این شبکه، 0.6 درصد خواهد بود و کارمزدبه صورت کلی در این صرافی ثابت می باشد و در هر حالت تنها باید 0.03 درصد کارمزد پرداخت کنید. یکی از دلایل محبوبیت این صرافی همین موضوع است زیرا کارمزد این صرافی نسبت به صرافی های هم رده بسیار ناچیز میباشد.



نسخه ۱ و نسخه ۲ صرافی یونی سواپ



نسخه اول صرافی یونی سواپ در نوامبر سال ۲۰۱۸ منتشر شد و عیب اصلی نسخه یکم این است که فراهم کنندگان لیکوئیدتی برای هر توکنی که قصد ارسالش را دارند، باید حتما مقادیر مناسبی از ETH را هم ارسال کنند. درنتیجه افرادی که قصد دارند فراهم کننده شوند، علاوه بر نوسان توکن انتخابی خود، در معرض نوسان قیمت اتر نیز قرار میگیرند. در Uniswap نسخه ۱(V1)، همهی استخرهای لیکوئیدتی همیشه بین ETH و یک توکن ERC20 هستند.
ولی نسخه ۲ نسخهای با ویژگیها و بهبودهای جدید است. از مهم ترین ویژگیهای جدید نسخه V2 میتوان به سپرده های لیکوئیدتی از نوعERC20/ERC20 اشاره کرد.



چگونه در صرافی یونی سواپ با ییلد فارمینگ کسب درآمد داشته باشیم؟



تنها کافیست به جمع فراهم کنندگان لیکوئیدتی این صرافی بپیوندید. بالاتر نحوه پیوستن به جمع فراهم کنندگان یونی سواپ را آموزش دادیم، پس اکنون در موردمیزان درآمد آن صحبت خواهیم کرد.

کارمزد ۰.۳۰ درصدی هر تبادل بین تمامی فراهم کنندگان نقدینگی استخرمربوطه تقسیم میشود. برای مثال، اگر شما ۲۵ درصد از لیکوئیدتی استخرFUN/DAI را فراهم کرده باشید، ۲۵ درصد از کل کارمزدهای تبادل مربوط به این استخر به شما تعلق خواهد گرفت و درآمد شما از این کارمزدها به استخرنقدینگی اضافه شده و سهم شما را افزایش میدهد.




جمع بندی


در حالی که قوانین صرافیها و احراز هویت(KYC) آنها سخت گیرانه ترمیشوند، تقاضا برای صرافیهای غیر متمرکزی مثل یونی سواپ که هر کسی میتواند در آنها توکنهای خود را با داشتن یک کیف پول web3 و بدون نیاز به باز کردن حساب اضافی معامله کند، افزایش یافته است. کارایی این صرافی توسط فراهم کنندگان لیکوئیدتی که دارایی خود را در استخرهای این صرافی قفل میکنند، تضمین میشود.

تا زمانی که انگیزه مالی کافی برای این فراهم کنندگان وجود داشته باشد،صرافی یونی سواپ میتواند به فعالیت خود ادامه دهد و حتی کنار رفتن تیم توسعه دهنده آن هم تاثیری روی این سیستم نخواهد گذاشت. البته نبایدبزرگترین ایراد صرافی یونی سواپ را هم فراموش کرد. این صرافی تنها ازتوکنهای ERC20 پشتیبانی میکند و امیدوارم که مطالب فوق کارامد و مثل همیشه پر سود باشید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0