وبلاگ

چگونگی خرید ارز دیجیتال در ایران

1
آموزش

چگونگی خرید ارز دیجیتال در ایران

مقدمه

امروزه با گسترش استفاده از ارز دیجیتال و رشد های جذاب آن، خرید و فروش آن نیز افزایش یافته است. در حال حاضر خرید ارز دیجیتال در سراسر جهان و البته ایران، رایج شده است. ویژگی های زیادی که ارز دیجیتال دارد، بسیاری از افراد را وسوسه به خرید آن کرده است. به طور کلی، ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، شکل و شمایل فیزیکی ندارند و کاملا به صورت دیجیتال، انتقال داده می شوند. بنابراین برای خرید یا فروش ارزهای دیجیتالی، نیاز به مراجعه فیزیکی نمی باشد. بلکه تمام فرآیند ها، در بستر اینترنت انجام می گیرد. در چنین حالتی این سوال پیش می آید که خرید ارز دیجیتال چگونه انجام می گیرد؟ به عبارتی فرآیندی که در آن خرید ارز دیجیتال انجام می شود، به چه شکل می باشد.

خرید ارز دیجیتال و انتقال آن، در بستر اینترنت و به صورت دیجیتالی امکان پذیر می باشد
خرید ارز دیجیتال و انتقال آن، در بستر اینترنت و به صورت دیجیتالی امکان پذیر می باشد

در این مقاله به بررسی این مباحث می پردازیم و از صفر تا صد این موضوع را واکاوی خواهیم نمود. اگر علاقه مند به خرید ارز دیجیتال در ایران می باشید اما از نحوه و چگونگی انجام آن بی اطلاع هستید، لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به اطلاعات جذاب و مفیدی دست یابید.

خرید ارز دیجیتال، نیازمند به چه مقدار نقدینگی می باشد؟

قطعا اولین موضوعی که پیرامون بحث خرید ارز دیجیتال رخ می دهد، مقدار نقدینگی مورد نظر برای خرید آن می باشد. بسیاری از افراد می خواهند بدانند که حداقل مقدار خرید این ارزها، چه مقداری می باشد. به عنوان مثال آیا برای خرید بیت کوین، باید یک واحد از آن را خریداری کنیم یا مقدار کمتر نیز امکان پذیر است؟ در حال حاضر که ارزش بیت کوین بسیار زیاد می باشد، قطعا خرید یک واحد از آن بسیار سخت و گاها امکان ناپذیر می باشد. برای خرید این ارزهای دیجیتالی که بسیاری از آن ها ارزش زیادی دارند، نیاز به خرید یک واحد کامل از آن ها نمی باشد.

در ایران، ممنوعیتی درباره ی خرید ارز دیجیتال ارائه نشده است
در ایران، ممنوعیتی درباره ی خرید ارز دیجیتال ارائه نشده است

برای خرید ارز دیجیتال، کافیست به واحد های کوچکتری از آن مراجعه نماییم. به عنوان مثال می توان 0.0001 بیت کوین خرید و به دارایی خود اضافه کرد. به عنوان مثال می توان حتی 500 هزار تومن از این ارز دیجیتال، خریداری کرد. سوال دومی که در این باره پیش می آید، این می باشد که وقتی تمام فرآیند خرید و فروش این ارزها، به صورت دیجیتالی می باشد، چگونه و محل نگهداری آن ها کجا می باشد. برای نگهداری این ارزها، نیاز به کیف پول دارید. در ادامه بیشتر درباره ی کیف پول ها صحبت می کنیم و مطالبی ارزنده را عنوان خواهیم نمود.

کیف پول چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد

اولین مرحله پس از خرید ارز دیجیتال، نگهداری آن می باشد. برای این موضوع، کیف پول هایی ساخته شده است که می توان در آن ها ارزهای خود را نگهداری کرد. کیف پول، مانند حساب بانکی می باشند که می توان در آن، دارایی خود را نگهداری کرد. این کیف پول ها، انواع مختلفی دارند. بعضی از آن ها دیجیتالی بوده و در سایت ها نگهداری می شود. برخی از آن ها روی گوشی به عنوان یک اپلیکیشن نصب می شوند و برخی دیگر نیز به صورت سخت افزاری به سیستم کامپیوتری متصل می شوند. نمونه ای از این کیف پول ها، تراست والت نام دارد که بسیار معتبر بوده و افراد زیادی از آن استفاده می کنند.

ارزهای دیجیتال، جدیدترین دارایی های مالی می باشند
ارزهای دیجیتال، جدیدترین دارایی های مالی می باشند

برخی از کیف پول ها مانند تراست والت رایگان بوده و می توان ارز دیجیتال خود را در آن نگهداری کرد. برخی دیگر مانند کیف پول های سخت افزاری، دارای هزینه ی خریداری بوده ولی امکانات بیشتری مانند امنیت بیشتر را به شما هدیه می دهند. یک نکته ی مهم درباره ی کیف پول ها، این می باشد که باید موضوع امنیت را برای آن ها جدی گرفت؛ زیرا تمام مسئولیت نگهداری آن ها بر عهده ی خریدار می باشد. در صورتی که قوانین را رعایت نکنید و اقدامات نامناسبی انجام دهید، ممکن است تمام دارایی شما حذف شود. بنابراین امنیت و نسخه ی پشتیبان، می تواند در موضوع خرید ارز دیجیتال و نگهداری آن ها، بسیار مهم و حیاتی باشد.

یافتن صرافی مناسب برای خرید ارز دیجیتال

قبل از اینکه به سراغ خرید ارز دیجیتال برویم، باید ابتدا کیف پول مناسبی پیدا کنیم و سپس برای خرید ارز دیجیتال، اقدام نماییم. پس از اینکه کیف پول مناسب خود را پیدا کرده اید، نوبت آن رسیده است یک صرافی مناسب را پیدا کرده و در این صرافی، ارز دیجیتال خود را خریداری نمایید. صرافی های معتبر در سطح جهان وجود دارند مانند بایننس یا کوکوین. البته که بسیاری از صرافی ها مانند بایننس، کاربران ایرانی را تحریم کرده اند و تنها با دور زدن آی پی می توان وارد چنین صرافی های شد. البته که این دور زدن، عواقبی را در پی دارد و در صورت متوجه شدن سایت مورد نظر، حساب شخص و دارایی وی بلوکه می شود.

بنابراین برای ایرانیانی که می خواهند ارز دیجیتال خریداری نمایند، ضروری است که صرافی های مناسبی در داخل کشور پیدا کنند. برخی از معتبر ترین صرافی های داخلی عبارتند از نوبیتکس و رمزینکس. در این سایت ها، می توانید به راحتی و با شارژ حساب به ریال، ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری نمایید. در این سایت ها، کیف پول نیز وجود دارد و می توانید دارایی خود را درون سایت و کیف پول، نگهداری نمایید. همچنین می توانید درون این صرافی ها، ارزهای دیجیتالی را از کیف پول دیگر خود به این صرافی منتقل کرده و تبدیل به ریال نمایید.

احراز هویت

یکی از مراحل متداول در صرافی ها برای خرید ارز دیجیتال، احراز هویت می باشد. این عمل در صرافی های داخلی نیز ارائه می شود و از شروط این سایت ها برای خرید و فروش ارزهای دیجیتالی است. در این مرحله، شما باید مدارک شناسایی خود را آپلود نمایید تا پس از تایید مدیران سایت، قادر به خرید ارز دیجیتال شوید. در اکثر صرافی های داخلی، مدارمی همچون کارت ملی و کارت بانکی کفایت می کند و برای دسترسی به سطوح بالاتری از واریزی، نیاز است سایر مدارک مورد تقاضا را ارائه نمایید.

برای خرید و فروش دارایی های دیجیتالی، نیاز به احراز هویت در صرافی ها می باشد
برای خرید و فروش دارایی های دیجیتالی، نیاز به احراز هویت در صرافی ها می باشد

آیا خرید ارز دیجیتال مانند بیت کوین، قانونی است؟

در حال حاضر در بسیاری از کشور های دنیا، خرید ارز دیجیتال مانند بیت کوین، آزاد بوده و محدودیتی ندارد. علاوه بر این، بسیاری از فروشگاه های آنلاین و حضوری، خرید به وسیله ی ارز دیجیتال را ارائه دادند تا تحولی نوین در عرصه ی خرید و فروش شکل بگیرد. در ایران، هیچ قانونی به صورت شفاف برای خرید یا فروش ارز دیجیتال ارائه نشده است. یعنی در حال حاضر هیچ ممنوعیتی درباره خرید و فروش این دارایی های مالی عنوان نشده است. البته که در سال 1396، بانک مرکزی ایران اعلام کرده است که به کارگیری هرگونه دارایی های دیجیتالی مانند بیت کوین در مراکز مالی کشور ممنوع می باشد. البته که این حکم، به معنای ممنوعیت استفاده از بیت کوین نمی باشد و استفاده ی آن تنها در این مراکز، ممنوع اعلام شده است.

بهترین روش برای خرید بیت کوین چه می باشد؟

شاید پس از خواندن این مقاله، این سوال به ذهن شما خطور کرده باشد که بهترین روش برای خرید بیت کوین چه می باشد؟ جواب این سوال کاملا سلیقه ای می باشد و متناسب با شرایط هر شخص، متفاوت می باشد. بسیاری از افراد به دلیل قبول نداشتن صرافی های داخلی، اقدام به خرید ارزهای دیجیتالی از صرافی های خارجی می کنند. در طرف مقابل، بسیاری از افراد برای فرار از بلوکه شدن دارایی های خود در صرافی های خارجی، اقدام به خرید ارز دیجیتال در صرافی های داخلی می کنند. متناسب با شرایط و مقدار ریسکی که هر شخص متقبل می شود، می توان دارایی دیجیتالی خریداری کرد.

در صرافی های داخلی، می توان با ریال، ارز دیجیتال خریداری کرد
در صرافی های داخلی، می توان با ریال، ارز دیجیتال خریداری کرد

به طور کلی پیشنهاد می شود از مراکز و صرافی های معتبر در داخل کشور، خرید ارز دیجیتال انجام شود تا مشکلات صرافی های خارجی، گریبان گیر اشخاص نشود.

حداقل مقدار خرید ارز دیجیتال، چه مقدار است؟

بسیاری از افراد فکر می کنند که برای خرید ارز دیجیتال، نیازمند پول زیادی می باشند. در حالی که به هیچ وجه اینطوری نمی باشد و افراد می توانند با حداقل بودجه، اقدام به خرید ارز دیجیتال کنند. بسته به نوع صرافی، حداقل مقدار خرید برای ارزهای دیجیتالی، متفاوت است. برخی از صرافی ها حداقل مبلغ 200 هزار تومان و برخی حداقل مبلغ 500 هزار تومان را برای خرید این دارایی اعلام کرده اند.

آیا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتالی مفید است؟

از بدو ورود ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، حدود 13 سالی می گذرد و روز به روز بر جمعیت مشتاقان آن، اضافه می شود. با توجه به اشتیاق افراد به سرمایه گذاری در ارز دیجیتال و بستر نو و جدیدی که این دارایی به همراه خود دارد، می توان گفت که سرمایه گذاری در این دارایی های مالی، مفید و جذاب می باشد. از هنگام کشف بیت کوین که 1 دلار بود تا بالاترین سطح آن که محدوده ی 60 هزار دلار می باشد، نوسانات فوق العاده ای در این ارز دیجیتال، رخ داده است. افراد سرمایه گذار با دید های متفاوتی وارد این دارایی دیجیتالی می شوند. اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، باید بگوییم افراد با دید بلند، به هیچ وجه در سرمایه گذاری ارزهای دیجیتالی، ناکام نمی شوند. به عبارتی اگر با دید بلند مدت وارد سرمایه گذاری می شوید، باید منتظر سود باشید.

البته نکته ی مهم درباره ی خرید ارز دیجیتال و سرمایه گذاری در آن، این می باشد که این دارایی دیجیتالی، یک شرکت یا سهم نمی باشد. بنابراین ممکن است دو روز پس از سرمایه گذاری، به کف قیمتی و نابودی برسد. از طرفی ممکن است با یک جهش فوق العاده، بازدهی فوق العاده ای به سرمایه گذار اهدا کند.

روش های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتالی

روش های مختلفی وجود دارد که از طریق خرید ارز دیجیتال، بازدهی کسب شود. اولین و اصلی ترین حالت این سرمایه گذاری، هولد کردن یا نگهداری می باشد. در این روش، سرمایه گذار با پرداخت مبلغی، ارز دیجیتال دریافت می کند و در کیف پول خود ذخیره می کند. در این حالت، سرمایه گذار باید منتظر حرکت قیمت و افزایش ارزش ارز دیجیتال باشد تا به سود برسد.

روش دوم سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، ترید کردن یا معامله می باشد. در این روش، تریدر با خرید ارز دیجیتال در نقطه ای مناسب بر حسب تحلیل تکنیکال یا بنیادی، در بازه زمانی کوتاه مدت، منتظر افزایش قیمت ارز می باشد. در این روش، تریدر می تواند با استفاده از اهرم، دارایی مالی خود را تا چندین برابر افزایش دهد. اگر بخواهیم تعریفی ساده از اهرم داشته باشیم، نوعی ضریب می باشد که باعث افزایش پول تریدر می شود. به عنوان مثال اگر یک تریدر، 100 دلار داشته باشد، می تواند با اهرم 5، 500 دلار داشته باشد. در این صورت وی با 500 دلار وارد معامله و خرید ارز دیجیتال می شود.

البته که این روش، خطر های خاص خود را نیز دارد. در این روش، تریدر پس از خرید ارز دیجیتال، در صورت کاهش قیمت، دچار ضرری 5 برابری و در صورت رشد قیمت، از سود 5 برابر برخوردار می شود.

روش سوم در سرمایه گذاری ارز دیجیتال، استفاده از ماینر یا دستگاه های استخراج بیت کوین می باشد. نکته ی مهم در این موضوع، این می باشد که ماینینگ یا استخراج تنها در صورتی بازدهی دارد که در مقیاس گسترده انجام شود. به عبارتی خرید دستگاه، خرید تجهیزات و مصرف برق، هزینه های زیادی را روی دست سرمایه گذار می گذارد و وی تنها با کسب سودی مناسب می تواند این هزینه ها را پوشش دهد.

ارز دیجیتال، درون کیف پول ها نگهداری می شود
ارز دیجیتال، درون کیف پول ها نگهداری می شود
کلام آخر

همانطور که در این مقاله نیز عنوان شد، خرید ارز دیجیتال یک روش بسیار جذاب در سرمایه گذاری می باشد. البته که یک شخص مبتدی برای دستیابی به ارز دیجیتال، باید آموزش های لازم را ببیند. ورود به این بازار بدون آگاهی و اطلاعات، می تواند باعث از دست دادن دارایی شخص شود. در این مقاله به موضوعاتی مانند خرید ارز دیجیتال، کیف پول، روش های سرمایه گذاری، صرافی های داخلی و خارجی اشاره شد و مطالب جامعی در این باره عنوان شد. در انتهای این مقاله امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات مناسبی را از این مقاله کسب کرده باشید.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0