وبلاگ

4 نکته امنیتی در فروش ارز دیجیتال

آشنایی با نکات امنیتی در خصوص فروش ارزهای دیجیتال
آموزش

4 نکته امنیتی در فروش ارز دیجیتال

 نکات امنیتی در فروش ارز دیجیتال

حوزه نوظهور ارزهای دیجیتال، همواره با چالش های امنیتی در یک دهه اخیر مواجه بوده است. به ویژه که در سال های اخیر نیز به شکل باورنکردنی ای بر تعداد کاربرانی که تمایل به خرید و فروش ارز دیجیتال دارند، افزوده شده است. با افزایش کاربران و نیز افزایش عرضه تعداد بیشتری از رمزارزهای دیجیتال، خطرات مربوط به سو استفاده و از دست رفتن دارایی های افراد نیز افزایش می یابد. به طور مثال در سال 2018، بیش از 3 میلیارد دلار از دارایی های افراد به شیوه های گوناگون به وسیله هکرها و کلاهبرداران سایبری از دسترس خارج شد.

به همین سبب در این مقاله قصد داریم تا نکات امنیتی لازم در مورد فروش ارز دیجیتال را بیان نماییم. توجه به این نکات امنیتی می تواند در هنگام فروش به حفظ اطلاعات شخصی و دارایی های دیجیتال شما منجر شود. 

 

آشنایی با مهم ترین ریسک های فروش ارز دیجیتال

با وجود اینکه بسیاری از ارزهای دیجیتال بیش از یک دهه است که در بازارهای جهانی رمزارزها شناخته شده اند، اما هیچ گونه قانونی وجود ندارد که بتواند به طور رسمی امنیت معاملات این دارایی ها را در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر تضمین کند. این موضوع زمانی دارای اهمیت است که کاربر فعال در بازار کریپتوکارنسی ها در حین فروش ارز دیجیتال، دچار ضرر شده و دارایی خود را از دست می دهد. در این صورت قادر نیست از نهاد مشخصی این موضوع را پیگیری نماید. چرا که معاملات در بازار ارزهای دیجیتال به صورت یک طرفه و غیر قابل بازگشت است. بنابراین در این مورد لزوم پیشگیری قبل از نیاز به اقدامات درمانی به شدت احساس می شود. کاربران در ابتدا باید از امنیت کیف پول ها و نیز صرافی های مورد نظر خود اطمینان کافی حاصل نمایند. پس از آن اقدام به فروش ارز دیجیتال خود از راه های قانونی و اثبات شده نمایند.

ریسک دومی که در خصوص معاملات ارزهای دیجیتال می توان مطرح نمود، بی ارزش شدن ارزهای دیجیتال در طول زمان است. تاکنون بیش از 1800 ارز دیجیتال روانه بازار کریپتوکارنسی ها شده است. اگر کاربر در زمان سرمایه گذاری و خرید ارز دیجیتال، از رمز ارز انتخابی خود اطلاعات کافی نداشته باشد، ممکن است در هنگام فروش ارز دیجیتال مورد نظر به مشکل بر بخورد. بسیار پیش آمده که ارز دیجیتالی با قیمت غیر صفر عرضه شده و پس از آن کاربر قادر به فروش آن به قیمت واقعی نبوده است.

اعتبارسنجی موضوع دیگری است که ریسک های زیادی را در هنگام فروش ارز دیجیتال به وجود می آورد. به عنوان مثال فروشندگان زمانی که می خواهند ارز دیجیتال خاصی را به فروش برسانند، ابتدا پول نقد را از کاربر خریدار دریافت می کنند. پس از اطمینان کامل از اعتبار خریدار، ارز دیجیتال را به کیف پول کاربر انتقال می دهند. بنابراین اعتبارسنجی خریداران در این مرحله برای فروشندگان از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که هر لحظه خطر وقوع کلاهبرداری یا سرقت دارایی، فروشنده را تهدید می کند. پس بهتر است که این نکته را به یاد داشته باشید که تراکنش های مربوط به انتقال ارز دیجیتال غیر قابل بازگشت است. بنابراین در صورت انتقال ارز به کیف پول مقصد، پیگیری و برگشت زدن آن کار چندان آسانی نیست.

در ادامه به 4 نکته امنیتی فروش ارز دیجیتال اشاره می کنیم که با توجه به ریسک های گفته شده مطرح می شوند.

ریسک های مربوط به فروش ارز دیجیتال
ریسک های مربوط به فروش ارز دیجیتال

نکته اول؛ از یک صرافی معتبر به منظور فروش ارز دیجیتال خود استفاده نمایید.

این نکته را بسیار شنیده ایم که؛ خرید ارز دیجیتال از هر کجا صورت گرفته است، فروش آن نیز از همان جا صورت می گیرد. این نکته بسیار مهمی است که از همان ابتدا به فکر فراهم نمودن شرایط مناسب برای فروش ارز دیجیتال باشیم. اما گاهی کاربران رمزارزها، ارزهای دیجیتالی را به عنوان هدیه دریافت می کنند. یا اینکه از طریق استخراج و مشارکت در اعتبارسنجی تراکنش ها به عنوان پاداش، ارز دیجیتال به دست می آورند. برخی از افراد این ارزها را به ارز دیگری تبدیل نموده و برخی دیگر قصد فروش آن را دارند. در صورتی که قصد فروش این ارزهای دیجیتال را دارید به یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن رو بیاورید. لذا در هنگام انتخاب صرافی مناسب برای فروش ارز دیجیتال به نکات زیر توجه نمایید:

  • سایت صرافی بسیار مهم است. چرا که این سایت است که راحتی دسترسی به صرافی ارز دیجیتال را تعیین می کند. 
  • صرافی های ارز دیجیتال از لحاظ محاسبه قیمت و کیفیت انجام معاملات با یکدیگر متفاوت هستند. به طور مثال کارمزدی که در هنگام فروش ارز دیجیتال از سوی صرافی ها دریافت می شود متفاوت است. بنابراین در انتخاب صرافی مناسب، به ویژگی های نمایش قیمت و نحوه فروش رمز ارزها در آن صرافی توجه نمایید. 
  • به میزان نقد شوندگی و نیز کیفیت پشتیبانی صرافی از ارزهای دیجیتال دقت کنید. موارد بسیاری دیده شده که پس از فروش ارز دیجیتال در صرافی معمولا چندین روز طول می کشد که دارایی شما نقد شود. بنابراین روی فاکتور نقدینگی حساس باشید.

بهتر است بدانید که راه های مختلفی برای فروش ارز دیجیتال وجود دارد. عده ای در گروه های واتساپی و تلگرامی اقدام به فروش دارایی دیجیتال خود به افراد حقیقی می نمایند. عده ای دیگر به صورت حضوری ارزهای دیجیتال خود را به فروش می رسانند. و عده ای نیز از طریق بازار فارکس و با معاملات جفت ارزی اقدام به فروش دارایی هایی دیجیتال می کنند. خوب است بدانید که برخی از روش های فروش نظیر؛ روش فروش از طریق واتساپ یا به صورت حضوری از امنیت پایینی برخوردارند. ممکن است در این موارد هدف خریدار سرقت اطلاعات بانکی شما یا پولشویی باشد. بنابراین بهتر است در انتخاب روش های فروش ارز دیجیتال موارد گفته شده را در نظر بگیرید.

روش های فروش ارز دیجیتال
روش های فروش ارز دیجیتال

نکته دوم؛ کیف پول امن دیجیتال برای ذخیره سازی ارزهای دیجیتال خود انتخاب نمایید.

کاربران ارزهای دیجیتال خریداری شده خود را در درون یک کیف پول دیجیتال نگه می دارند. قبل از فروش ارز دیجیتال، باید روش های امن نگهداری و افزایش امنیت دارایی های خود را به دقت بررسی نمایید. در این باره گفته می شود که کیف پول های سخت افزاری و آفلاین در مقایسه با کیف پول های نرم افزاری مناسب تر هستند. چرا که دسترسی به اینترنت در این کیف پول ها محدود بوده و امکان هک شدن قبل و حین فروش دارایی بسیار پایین است.

این نکته را لازم است ذکر کنیم که امنیت کیف پول های دیجیتالی تا حد زیادی متکی به کلیدهای خصوصی و عمومی می باشد. در واقع این کلید خصوصی است که به شما امکان دسترسی به دارایی های کیف پولتان را می دهد. بنابراین همواره سعی کنید که از به اشتراک گذاری این کلیدها با افراد ناشناس خودداری نمایید.

از طرفی دیگر در هنگام فروش ارز دیجیتال لازم است تا بار دیگر کیف پول سخت افزاری خود را به صرافی مورد نظر متصل نمایید. بهتر این است که از یک مرورگر پرسرعت و فاقد هر گونه افزونه اضافی جهت دسترسی به کیف پول خود بهره ببرید. چرا که با وجود افزونه های اضافی و تخریب کننده مرورگرها، احتمال حمله های سایبری توسط هکرها افزایش می یابد. پس با بهینه سازی مرورگرهای خود خطر دزدیده شدن کلیدهای خصوصی و نیز احتمال دسترسی به دارایی هایتان را به حداقل برسانید. فراموش نکنید که شما برای خرید و فروش ارز دیجیتال خود از کلیدهای خصوصی استفاده می کنید. بنابراین همانند رمزهای بانکی خود در نگهداری از آنها نهایت دقت و توجه را داشته باشید.

نکات امنیتی درباره صرافی های ارز دیجیتال
نکات امنیتی درباره صرافی های ارز دیجیتال

نکته سوم؛ خود را برای مواجه شدن با نوسانات بازار در هنگام فروش آماده کنید.

پس از خرید ارزهای دیجیتال، مهم ترین نکته چگونگی رو به رو شدن با نوسانات شدید موجود در بازار رمز ارزها است. این نکته را می دانیم که بازار ارزهای دیجیتال نوسانات شدیدی را بارها تجربه کرده است. بنابراین در هنگام فروش ارز دیجیتال ممکن است استراتژی مناسبی برای این منظور نداشته باشید. این که چه زمانی و چگونه بفروشید به نحوی امنیت دارایی تان را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

در این مورد باید به نکات زیر به خوبی توجه نمایید:

  • همواره قبل از فروش ارزهای دیجیتال، روند قیمت ها را به دقت دنبال نمایید. در روندهای نزولی، فروش به سختی صورت می گیرد. در چنین وضعیتی دارایی شما به شدت در معرض خطر نابود شدن قرار دارد. چرا که در هنگام ریزش قیمت ها ضرر فعال شده و فروشندگان با وسواس بیشتری به فروش دست می زنند. از طرفی خریداران نیز عطش کمتری برای خرید دارند چرا که انتظار کاهش دوباره قیمت ها می رود. بنابراین آن ها در خرید مردد بوده و شما در فروش دارایی هایتان به مشکل بر می خوردید. پس توصیه می شود که حواستان به روندهای قیمتی باشد.
  • به نظر شبکه های اجتماعی و افراد غیر متخصص در هنگام فروش ارز دیجیتال توجهی نشان ندهید. نوسان جزئی از بازار است و یک بازار طبیعی پر از نوسان های گاه و بی گاه است. کاربران باید در چنین مواقعی روی مدیریت ریسک دارایی های خود متمرکز شوند. فروش ارز دیجیتال زودتر یا دیرتر از موعد، هر دو موجب وقوع ضرر در معامله می شوند. پس در مواقع درست اقدام به تصمیم گیری کرده و از راه های مطمئن برای فروش دارایی هایتان استفاده نمایید. تنها در این صورت است که فروش شما توجیح عقلانی و اقتصادی خواهد داشت.
رو به رو شدن با نوسانات قیمتی ارز دیجیتال
رو به رو شدن با نوسانات قیمتی ارز دیجیتال

 

نکته چهارم: اقدامات پیشگیرانه امنیتی را در سخت افزار و نرم افزار خود اجرا کنید.

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در هنگام فروش ارز دیجیتال مورد نظرتان باید به آن توجه ویژه داشته باشید، امنیت کامپیوتر یا موبایلی است که از آن در انجام معاملات خود استفاده می کنید. برای بالا بردن امنیت این دستگاه ها لازم است تا به نکات زیر به خوبی توجه نمایید:

  • از نصب هر گونه بد افزار یا اپلیکیشن نامربوط بر روی دستگاه سخت افزاری خود جدا خودداری نمایید.
  • روی لینک ها و ایمیل هایی که شناختی از آن ها ندارید بهتر است کلیک انجام ندهید.
  • هنگامی که اتصال فعالی به اینترنت یا وای فای دارید، به سراغ کیف پول دیجیتال خود نروید. با این کار امنیت دارایی هایتان را به خطر می اندازید.
  • سعی کنید که به اندازه کافی از سایت ها و منابع فیک و ساختگی شناخت داشته باشید. این سایت ها که به واسطه آنها حملات فیشینگ صورت می گیرد، امنیت فروش ارز دیجیتال شما را نیز ممکن است به خطر بیاندازند.
  • قابلیت ورود دو مرحله ای را در سایت ها و اپلیکیشن هایی که از آن ها استفاده می کنید، فعال نمایید. با این کار امنیت ورود به نرم افزار خود را تا حد قابل توجهی ارتقا خواهید داد. همچنین با فعال نمودن ورود دو مرحله ای به نرم افزار، دسترسی به دارایی هایتان برای افراد ناشناس محدود خواهد شد.
  • نسبت به آپدیت نمودن نرم افزارها و اپلیکیشن های مرتبط با کیف پولتان همواره اقدامات لازم را صورت دهید. 
رعایت نکات سخت افزاری در ارتباط با حفظ امنیت فروش ارز دیجیتال
رعایت نکات سخت افزاری در ارتباط با حفظ امنیت فروش ارز دیجیتال

جمع بندی نهایی

با نفوذ و پیشرفت بالای ارزهای دیجیتال در زندگی بیش از نیمی از مردم جهان، معاملات رمزارزی با پیچیدگی های بسیاری رو به رو خواهد شد. لذا حفظ امنیت ارزهای دیجیتال در هنگام خرید و فروش ارز دیجیتال، تبدیل به چالشی سخت شده است. لازم است تا از خطرات احتمالی که دارایی های شما را در هنگام خرید و فروش تهدید می کنند، به خوبی آگاه باشید. در قدم بعدی نسبت به پیشگیری و جلوگیری از به خطر افتادن دارایی هایتان در چنین فضایی اقدامات لازم را انجام دهید. در این مقاله همان گونه که دیدیم نکات قابل توجهی در خصوص بالا بردن امنیت فروش ارز دیجیتال بیان شد.

افزایش روز افزون تعداد صرافی ها و ارزهای دیجیتال، انتخاب کاربران را برای فعالیت در این بازار سخت نموده است. چرا که صرافی ها یکی از آسیب پذیرترین اجزای بازار ارزهای دیجیتال در طول دهه گذشته بوده اند. بنابراین لازم است که در هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتال، نسبت به امنیت صرافی ها و نیز امن بودن کیف پول های دیجیتالی اطمینان حاصل نمایید. همچنین شناخت راه های فروش دارایی های دیجیتال نیز می تواند شما را در حفظ امنیت معاملاتی تان یاری نماید. همان طور که در این مقاله نیز به آن اشاره شد، آگاهی از روند اعتبارسنجی ها و نحوه فروش ارز دیجیتال بسیار مهم است. چرا که طرفین بازار ارز دیجیتال هیچ گونه شناختی از یکدیگر نداشته و شکل گیری اعتماد بین آنها نیازمند وجود ساختارهای قدرتمند در بازار است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0