وبلاگ

انواع سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

انواع سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش

انواع سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

اصول سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

با پیشرفت روز افزون بازار ارزهای دیجیتال و رونق معاملات ارزهای دیجیتال، افراد زیادی علاقه مند به سرمایه گذاری در ارز دیجیتال شده اند. می دانیم که ارز دیجیتال نوعی پول الکترونیکی است که هیچ گونه پشتیبانی خاصی از سوی نهادهای دولتی نداشته و به صورت غیرمتمرکز در یک شبکه بلاکچینی پیاده سازی می شود. در واقع شخصی که اقدام به سرمایه گذاری در ارز دیجیتال و خرید ارز دیجیتال می نماید، مسئولیت تمامی اتفاقات احتمالی پیش رو را نیز به گردن می گیرد. 

لازمه داشتن یک سرمایه گذاری اصولی در بازار کریپتوکارنسی ها آگاهی از چند موضوع کلی و مهم است. اولین موضوع، شناخت و بررسی دقیق ارزهای دیجیتال قبل از سرمایه گذاری است. عده ای تا حرف از ارزهای دیجیتال به میان می آید، فورا سراغ بیت کوین را می گیرند. اما کافی است بدانید که تاکنون بیش از 8000 ارز دیجیتال وارد چرخه معاملاتی بازار کریپتوکارنسی ها شده است. نکته دومی که پس از آشنایی با مفاهیم ارزهای دیجیتال لازم است در نظر گرفته شود، اطلاع یافتن از نحوه خرید و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال است. در این مسیر لازم است تا مهارت های ویژه ای را کسب نمایید. از جمله اینکه با انواع تحلیل های فنی و فاندمنتالی آشنا شوید. از طرفی باید نسبت به ریسک های احتمالی هر یک از روشهای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال آگاهی داشته باشید. در نهایت در مورد روش های نگهداری و ترید ارز دیجیتال به صورت کامل مطالعه نمایید.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع روش های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال آشنا سازیم. همچنین به بررسی جزئیات هر کدام از این روش ها و نیز ریسک ها و خطرات احتمالی آن ها نیز خواهیم پرداخت. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال

اگر به تازگی به بازار رمزارزها وارد شده اید و یا قصد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را دارید، خرید و نگهداری ارز دیجیتال می تواند روش مناسبی برای کسب سود و بازده از بازار باشد. در این روش از سرمایه گذاری شما می توانید ارز دیجیتال خریداری نموده و در کیف پول مناسب خود ذخیره سازی کنید. این روش برخاسته از انگیزه سوداگرانه ای است که در بازارهای دیگر نیز شاهد آن هستیم. قبل از رفتن به سراغ این روش از دسته بندی ارزهای دیجیتال اطلاعات کافی را به دست آورید.

در یک دسته بندی رایج، لیست کامل ارزهای دیجیتال را به 3 دسته؛ پول های دیجیتال، ارزهای دیجیتال پلتفرمی و ارزهای دیجیتال مالی تقسیم می کنیم. پول های دیجیتال خود در دو دسته ارزهای دیجیتال ثابت ( Stable coin ) و ارزهای دیجیتال امن قرار می گیرند. معروف ترین ارز دیجیتال ثابتی که برای خرید و نگهداری بلند مدت مناسب بوده است ارز دیجیتال تتر ( USDT ) می باشد. ارزش این ارز تحت تاثیر نوسانات قیمتی بالا و پایین نشده و همیشه در یک عدد به خصوص ثابت است. در نتیجه برای حفظ ارزش پول یا دارایی در بلند مدت بسیار مناسب است. از جمله ارزهای دیجیتال امن نیز می توان به ارزهای دیجیتال مونرو ( XMR )، زی کش (  Z CASH ) و نو کوین (  NAV COIN ) اشاره نمود. مشخصه اصلی این ارزها نیز این است که در طی روندهای معاملاتی مشمول هیچ گونه مالیاتی نمی شوند. 

از سویی دیگر، ارزهای دیجیتال پلتفرمی مهم ترین ارزهایی هستند که مورد استقبال سرمایه گذاران قرار می گیرند. مهم ترین نوع از ارزهای دیجیتال پلتفرمی را می توان اتریوم ( ETH ) دانست که در بستر بلاکچین شکل گرفته است. به واسطه این ارز دیجیتال شما می توانید قراردادهای هوشمند بلاکچینی را اجرا نمایید. با سرمایه گذاری بر روی این ارزها، فرصتی برای حذف واسطه های پرهزینه ایجاد می شود. 

ترید ارز دیجیتال
ترید ارز دیجیتال

ترید ارز دیجیتال؛ سرمایه گذاری کوتاه مدت

یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، ترید ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی ها است. این روش به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت قابل اجرا است. در روش کوتاه مدت سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، افراد معمولا در معاملات روزانه یا هفتگی، اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می کنند. نکته مهمی که در ارتباط با این روش وجود دارد، اهمیت برقراری تعادل میان ریسک و بازدهی است. در واقع بازار ارزهای دیجیتال، بازار پر نوسانی به شمار می رود. قیمت ها در آن در طی 24 ساعت روز در حال بالا و پایین شدن هستند. افراد برای اینکه بتوانند بازدهی های بیشتری به دست آورند، لازم است ریسک های بالایی را نیز تحمل نمایند. لذا در ارتباط با سرمایه گذاری کوتاه مدت در ارز دیجیتال بهتر است جواب روشنی برای سوالات زیر داشته باشید:

  • در طول روز چقدر زمان و تمرکز کافی برای انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال می توانید داشته باشید؟
  • تا چه میزان حاضرید ریسک انجام معاملات رمز ارزی را تحمل نمایید؟
  • آیا با مشاهده بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت ها می توانید جلوی احساسات خود را بگیرید و روی خودتان کنترل داشته باشید؟

از طرفی، یکی دیگر از نکات مهمی که در روند تریدهای کوتاه مدت باید به آن توجه ویژه داشته باشید، امنیت کیف پول دیجیتالی است. کیف پول هایی که قرار است از آن ها به منظور نگهداری دارایی های خود استفاده نمایید. معمولا برای انجام معاملات روزانه نیاز دارید که دسترسی دائمی به موجودی هایتان داشته باشید. لذا رایج ترین نوع کیف پولی که در این مسیر توسط کاربران استفاده می شود، کیف پول آنلاین است. پس باید حواستان به حمله های مکرر هکرها به این کیف پول های آنلاین و مبتنی بر وب باشد.

خرید ارز دیجیتال و نگهداری آن
خرید ارز دیجیتال و نگهداری آن

ترید ارز دیجیتال؛ سرمایه گذاری بلند مدت

اگر به دنبال ریسک کمتری نسبت به معاملات روزانه ارز دیجیتال هستید، سرمایه گذاری بلند مدت می تواند جوابگوی نیاز شما باشد. یکی از محبوب ترین استراتژی های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال در این باره، خرید ارز دیجیتال در بازه پایین و فروش آن در بازه قیمتی بالا است. در واقع معامله گران بالقوه منتظر پایین آمدن قیمت و تقاضا می مانند و در مناسب ترین بازه قیمتی اقدام به خرید می نمایند. با رسیدن قیمت ها به یک سطح مقاومتی موقعیت فروش برای آن ها فعال شده و سهم مورد نظر را به فروش می رسانند. در اصطلاح به این استراتژی معاملاتی نوسان گیری در بلند مدت یا روش سوئینگ تریدینگ نیز گفته می شود. 

برخلاف روش کوتاه مدت روزانه و هفتگی، که در آن معامله گران بیشتر با دنبال کردن روند های کوتاه مدت سعی در کسب سود داشتند، در این جا با بازه های قیمتی سر و کار داریم. نکته مهمی که باید در این نوع از سرمایه گذاری در ارز دیجیتال مورد توجه واقع شود، شناسایی و انتخاب ارز دیجیتالی است که در یک بازه قیمتی مشخص و مطمئن نوسان دارد.

بازار ارزهای دیجیتال برخلاف بازارهای مالی دیگر، به سرعت تحت تاثیر خبرهای خوب و بد قرار می گیرد. به طوری که در طول یک دهه گذشته، ارزهای دیجیتالی را مشاهده نموده ایم که ارزش آنها به صورت انفجاری در یک لحظه افزایش یافته و روز بعد نابود شده است. بنابراین تحلیل گران توصیه می کنند که در انجام سرمایه گذاری های بلند مدت، از ارزهای شناخته شده و مطمئنی استفاده نمایید. ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین، اتریوم و ریپل از جمله ارزهایی هستند که دامنه نوسان مشخصی را در طول یک دهه گذشته به نمایش گذاشته اند. بنابراین می توان گفت که چنین ارزهایی برای سرمایه گذاری های بلند مدت و کم ریسک بسیار مناسب هستند.

ترید ارز دیجیتال در بلند مدت
ترید ارز دیجیتال در بلند مدت

سرمایه گذاری در شرکت های ارز دیجیتال

با ورود شرکت های بزرگی نظیر؛ تسلا و میکرو استراتژی ( micro strategy )، در روند سرمایه گذاری در ارز دیجیتال هیجان ویژه ای حکمفرما شد. به نحوی که پس از آن به طور فزاینده ای بر میزان سرمایه گذاری های این چنینی افزوده شد. به طور مثال مالک شرکت grayscale حدود 3 درصد از ارزهای دیجیتال عرضه شده در دنیا را به خود اختصاص داد. شرکت میکرو استراتژی نیز به تنهایی بیش از 2 میلیارد دلار بر روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری نمود. شرکت تسلا به عنوان بزرگترین تولید کننده وسایل نقلیه الکترونیکی، ارزهای دیجیتالی به ارزش 2 میلیارد دلار را به دست آورد. تمرکز ویژه تسلا بر روی بیت کوین بود.

حال افراد بسیاری در سراسر دنیا از طریق خرید سهام این شرکت ها در بازارهای بین المللی، به طور غیر مستقیم از افزایش قیمت این ارزهای دیجیتال سود می برند. چرا که ارزش دارایی های این شرکت ها رو به افزایش است. همچنین افراد می توانند بر روی شرکت های استخراج کننده ارز دیجیتال و نیز سازندگان و توسعه دهندگان ابزارهای استخراج نیز سرمایه گذاری داشته باشند. هم اکنون شرکت هایی نظیر؛ Robinhood markets و هولدینگ pay pal در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال و نیز تامین تجهیزات مربوط به استخراج فعالیت گسترده ای دارند.

سرمایه گذاری در شرکت های ارز دیجیتال
سرمایه گذاری در شرکت های ارز دیجیتال

یکی از ریسک های احتمالی که ممکن است در روند سرمایه گذاری بر روی شرکت های فعال در ارز دیجیتال ایجاد شود، تغییر رویکرد شرکت های سرمایه گذاری بزرگ است. به طور مثال شرکت تسلا در سال 2021 اعلام کرد که از این پس دیگر قادر به پذیرش نقدینگی از طریق پرداخت های رمز ارزی و به ویژه بیت کوینی نیست. چرا که نگرانی هایی در زمینه استفاده از سوخت های فسیلی در روند استخراج بیت کوین وجود داشت. 

سرمایه گذاری در صندوق های ارز دیجیتال

یکی دیگر از انواع روش های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، سرمایه گذاری در صندوق های ارز دیجیتال و به ویژه صندوق های ETF است. صندوق های ارز دیجیتال صندوق هایی هستند که داخل آن ها مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتال واقعی به کار گرفته شده است. یا اینکه می توان گفت این صندوق ها به بازار آتی ارزهای دیجیتال متصل شده اند. معروف ترین نوع این صندوق ها، که نمونه آن را در بازار بورس نیز دیده ایم، صندوق های ETF بیت کوین است. این صندوق ها بر خلاف ارزهای دیجیتالی که در صرافی های خارجی و داخلی مورد معامله قرار می گیرند، قابل خریداری در بورس هستند. بنابراین افرادی که می خواهند در این صندوق ها سرمایه گذاری داشته باشند، لازم است تا در ساعات معاملاتی بازار بورس اقدام به خرید صندوق مورد نظر نمایند. 

صندوق های ETF بیت کوین خود به دو دسته صندوق های ETF فیزیکی و صندوق های ETF آتی یا فیوچرز در بورس طبقه بندی می شوند. صندوق های ETF فیزیکی شامل مقادیر زیادی بیت کوین واقعی در درون خود هستند. تنها ریسکی که در ارتباط با این نوع سرمایه گذاری وجود دارد، این است که نگهداری حجم بالایی از ارزهای دیجیتال در این صندوق ها کار چندان آسانی نیست. از طرفی دیگر، صندوق های ETF فیوچرز به طور مستقیم از طریق ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی شوند. بلکه عمدتا با استفاده از بازار قراردادهای آتی یا فیوچرز مدیریت می گردند.

سرمایه گذاری در صندوق های ETF بیت کوین
سرمایه گذاری در صندوق های ETF بیت کوین

 

خرید و سرمایه گذاری افراد بر روی صندوق های سرمایه گذاری و به ویژه صندوق های ETF نسبت به خرید مستقیم ارزهای دیجیتال مزایایی دارد. از جمله این مزایا می توان به رسمیت قانونی صندوق های ETF، سهولت سرمایه گذاری و نگهداری آن ها و نیز امکان تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال اشاره نمود.

ماینر یا اعتبارسنج ارزهای دیجیتال شوید.

به عنوان آخرین روش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، می توانیم به مستقیم ترین و نزدیک ترین راه سرمایه گذاری اشاره نماییم. در این نوع از سرمایه گذاری افراد در قامت یک ماینر یا اعتبارسنج ارزهای دیجیتال، نقش خود را ایفا می کنند. در روش استخراج ارز دیجیتال، افراد مختلف بسته به میزان قدرت هش های دستگاه هایی که در اختیار دارند، در نهایت پاداش رمز ارزی دریافت می نمایند. در واقع در روش اثبات کار که پایه و اساس استخراج رمز ارزهایی نظیر بیت کوین است، واحدهای جدید بیت کوین ایجاد می شوند که بخشی از آن ها در قالب پاداش به ماینرها تعلق می گیرد. افراد می توانند ارزهای دیجیتال پاداش گرفته شده را ذخیره نموده یا آن ها را به رمز ارز دیگری تبدیل کنند.

در روش دیگری که از الگوی اثبات سهام پیروی می کند، اعتبارسنج هایی در روند تایید تراکنش ها و ایجاد بلاک های جدید مشارکت می کنند. در این روش که ابتدا با به اشتراک گذاشتن دارایی های رمز ارزی افراد آغاز می شود، در نهایت پاداش هایی متناسب با میزان دارایی افراد به آنها تعلق می گیرد.

لازم به ذکر است که شرکت در روند استخراج و مشارکت به عنوان اعتبارسنج، همانند دیگر روش های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، هزینه هایی را در بر دارد. سود و درآمد در این روش در قالب پاداش به افراد ارائه می شود.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0